sabato

Kerstcadeau voor superrijken: op maat gemaakt wooneiland in oceaan naar keuze

De privé-eilanden die het Nederlandse bedrijf Dutch Docklands verkoopt, zijn gemaakt van drijvende betonnen bakken of pontons, met kabels vastgemaakt op de zeebodem.

Een op maat gemaakt privé-eiland is het nieuwste statussymbool. Bedacht en gemaakt door Nederlanders in samenwerking met de vastgoedpoot van het veilinghuis Christie's. 'Mensen denken dat we gek zijn. Nou, misschien een beetje.'

'Een eiland in de vorm van de eerste letter van je naam?', vraagt Paul van de Camp, de CEO van het Nederlandse bedrijf Dutch Docklands. 'Dat kunnen wij maken. Hoe groot het eiland wordt, waar je huis komt en hoe je zwembad, fitness, cinema en strand eruitzien, bepaal je zelf. Wij vervaardigen alles op maat.' Hoewel op de website van Dutch Docklands vooral foto's van eilanden met parelwitte stranden, azuurblauw water en palmbomen staan, heeft Van de Camp vooral ervaring in het grijze Noorden. 'Nederlanders zijn heel goed in het maken van land van water', zegt hij. 'Belgen zoals Jan de Nul trouwens ook. Tot twintig jaar geleden was baggeren en het opspuiten van zand courant, maar men beseft meer en meer dat dit zeer slecht is voor het milieu. Je maakt het koraal kapot en je kan nooit meer terug naar de oorspronkelijke ecologische toestand.'

In zijn zoektocht naar een ecologischer alternatief nam Van de Camp contact op met TNO, het onderzoeksinstituut van de Universiteit van Delft. Hij wilde alle knowhow over drijvend bouwen verzamelen. In 2005 richtte de Nederlander samen met vriend en architect Koen Olthuis - door Time Magazine twee jaar later verkozen als een van de meest invloedrijke mensen ter wereld - Dutch Docklands op. 'We ontwikkelden een techniek om drijvend te bouwen. Eigenlijk hebben we methodes uit de offshoretechnologie aangepast aan de privémarkt en gepatenteerd. Onze eilanden zijn gemaakt van betonnen bakken of pontons die op het water drijven en die we aan de bodem vastmaken met kabels of palen.'

'In het begin werden we vooral gevraagd voor drijvende huizen in Nederland. Mét zwembad voor de yuppies. Nu willen we ons toeleggen op op maat gemaakte privé-eilanden. Dat is de toekomst.'

Dutch Docklands sloot voor zijn eilandenproject een akkoord met de vastgoedpoot van het veilinghuis Christie's. 'Afgelopen april beslisten we om met Christie's in zee te gaan, letterlijk en figuurlijk', zegt Van de Camp. Zij hebben klanten met veel geld in hun database. Wij bieden hun de eilanden aan. Zij doen de marketing en verkoop, wij ontwikkelen en bouwen.'

Om de impact van de eilanden op de oceaan zo beperkt mogelijk te houden, werd Jean-Michel Cousteau, zoon van de legendarische Franse oceanograaf en documentairemaker Jacques Cousteau, onder de arm genomen. 'Jean-Michel droomt al jaren van een onderwaterstad, maar dat ligt voorlopig nog wat moeilijk. Dus vroegen we hem te onderzoeken of we van onze eilanden geen onderwaterstad voor vissen kunnen maken, door aan de onderkant van het eiland koraal en algen aan te planten. Het onderzoek loopt volop.'

James Bond
In het voorjaar van 2016 begint Dutch Docklands met de bouw van de eerste 33 privé-eilanden voor de kust van Dubai, meer bepaald in het Australasia-gedeelte van het project 'The World'. 'Op dit ogenblik lopen de gesprekken met de toekomstige eiland-eigenaars. De meesten verlangen vooral een mooie, luxueuze woning. Maar er zijn ook klanten met exorbitante wensen. Zo wil een man met zijn duikboot kunnen toekomen in zijn huis door een vloer die zich automatisch opent. Een beetje in de stijl van James Bond.'

Ja, je zou dit prefab kunnen noemen. Ware het niet dat het zo duur is. Reken op een startprijs van 8 miljoen euro, woning inbegrepen.
Paul van de Camp
CEO van het Nederlandse bedrijf Dutch Docklands

Andere verzoeken zijn minder exuberant, afhankelijk van hoe je het bekijkt. 'Een onderwaterkamer, fitnessruimte of privécinema behoren tot de vaakst gevraagde opties', aldus Van de Camp.
'Maar je kunt verder gaan, omdat je volledig omsloten bent door water. Er is weinig dat we niet kunnen doen, maar alles heeft uiteraard zijn prijs. Reken op een startprijs van 8 miljoen euro, woning inbegrepen.'

De eilanden mogen dan wel drijven, toch zal je het deinen van de golven niet voelen, verzekert Van de Camp. 'We berekenen de getijden en stromingen, zodat het eiland op zijn plaats blijft. De blokken zijn gemakkelijk te schakelen en te koppelen. Ja, je zou dit prefab kunnen noemen, ware het niet dat het zo duur is.'

De vaste architect van het bureau, Koen Olthuis, ontwerpt de eilanden en huizen op maat. Maar wie zijn stulpje liever door Zaha Hadid of een andere starchitect ontworpen ziet, kan ook zijn eigen architect inhuren.

De productie van de eilanden gebeurt in Nederland, waarna ze naar hun plek van bestemming worden vervoerd op grote pontonschepen. 'Dan zal je een eiland voorbij zien drijven', zegt Van de Camp. 'Mensen denken dat we gek zijn! Nou, misschien een beetje.'

Een woningeiland is verkrijgbaar vanaf 8 miljoen euro, de prijs voor het water - de ‘bouwgrond’- inbegrepen.

Onroerende voorheffing
Met een vanafprijs van 8 miljoen euro verwacht je uiteraard elektriciteit en stromend water in je drijvende privéstulp. 'Wie dicht bij de kust of op een meer zit, maakt doorgaans gebruik van het nationale elektriciteitsnet. Wie zijn eiland liever verderop in zee laat drijven, moet een beroep doen op golf- of zonne-energie én/of een eigen stroomgenerator.'

Ook drinkbaar water vergt, ondanks de overvloedige aanwezigheid van water, de nodige apparatuur. In elke woning is een ontziltingsapparaat voorzien dat het zoute zeewater omzet in zoet water. 'Bovendien heeft elk eiland ook zijn eigen tank met vers water. Het aanvullen van de tank is doorgaans onderdeel van de servicekosten. Daarin zit bijvoorbeeld ook de huisvuilophaling en het leegpompen van de riolering.'

De prijs voor het water - de 'bouwgrond' dus - varieert naargelang de ligplaats. 'Rond grote steden als Londen en New York moet je het water leasen en betaal je dus rechten. Voor steden zijn eilanden overigens lucratiever dan grote jachten die voor lange tijd aanmeren. Eilanden worden gezien als huizen, en dus betaal je er onroerende voorheffing op.'

Op de groei
Voorlopig mogen de privé-eilanden dan vooral folies voor de beterverdieners onder ons zijn, op termijn zouden ze ook een oplossing kunnen bieden voor de stijgende zeespiegel, een gevolg van de opwarming van de aarde, zegt Van de Camp. 'Als het waterniveau stijgt, moet je zo'n eiland niet met zand opspuiten. De kabels passen zich automatisch aan. Of je kunt ook gewoon 'verhuizen' naar een andere zee.'

De eilanden zouden ook een antwoord kunnen bieden op de bevolkingstoename en de groei van de grote steden. 'Tachtig procent van de metropolen ligt aan het water. Meestal breiden ze naar achteren uit, van het water weg. Maar op een gegeven moment stoten ze op barrières zoals bergpassen of snelwegen. Wolkenkrabbers bieden een oplossing, maar voor veel steden blijkt dat niet voldoende. Dus kijken we nu naar de zee.'

De vaste architect van het project is Koen Olthuis, die in 2007 door Time Magazine werd verkozen als een van de meest invloedrijke personen ter wereld.

Robinson Crusoë
Intussen heeft Dutch Docklands kantoren op de Malediven en in Miami, Dubai en Nederland. Hoeveel man er exact voor Dutch Docklands werkt, varieert. 'We huren per project ingenieurs, specialisten en bouwers in. Dat kan dus oplopen. Voor het technische aspect doen we vaak een beroep op de knowhow van andere bedrijven.'

In Noorwegen sloot de onderneming zopas ook een licentieovereenkomst voor een drijvend vijfsterrenhotel met 80 kamers en een conferentiecentrum in Tromsø.

Zelf heeft Van de Camp nog geen eigen eiland, maar hij droomt er wel van. Zij het van een exemplaar zonder toeters en bellen. 'Hoe raar het ook klinkt: voor mij moeten al die luxe en al die gadgets niet. Geef mij maar basic Robinson Crusoë. In een stoel zitten met een glas wijn en rustig nadenken waar ik nog eilanden wil gaan bouwen, dat zou ik doen. Omringd worden door water, absolute privacy en stilte: dat is pas luxe.' www.dutchdocklands.com www.amillarah.com

Lees verder

Advertentie
Advertentie