sabato

Nieuwste hype: betalen om je te laten opsluiten

Escape rooms zijn de nieuwste trend in entertainmentland: kamers waarin je je met een vijftal vrienden laat opsluiten en vervolgens binnen het uur probeert te ontsnappen door raadsels op te lossen, sleutels te vinden en codes te kraken.

Trigger warning: claustrofoben krijgen het gegarandeerd warm en koud bij dit artikel. Betalen om je te laten opsluiten is immers de nieuwste hype. Gedaan met bowlinguitjes of saaie diners, met z'n allen naar de escape room.

Je moet maar lef hebben, mensen in een kamer opsluiten en er nog geld voor vragen ook. Het is nochtans de nieuwste trend in entertainmentland. Escape rooms heten ze, kamers waarin je je met een vijftal vrienden laat opsluiten en waaruit je vervolgens binnen het uur probeert te ontsnappen door raadsels op te lossen, sleutels te vinden en codes te kraken.

©REUTERS

Te midden van een bunker laten we een UV-zaklamp over foto's van graancirkels glijden. Vreemde tekens moeten we naar letters vertalen, die dan weer namen van cijfers vormen. Nog zo'n 20 minuten voor de klok afloopt. We draaien als een bezetene aan een cijferslot op een klein kistje. Zo'n kwartier later klikt de sleutel eindelijk in het slot. We staan weer in de bewoonde wereld. In dit geval is de bewoonde wereld de inkomhal van Cube One in Kortrijk. Daar opende Tim Provoost (30) in de herfst van vorig jaar drie escape rooms, een tweede locatie voor zijn bedrijf dat hij een dik halfjaar eerder nog maar had opgericht in het centrum van Gent.

'Die drie escape rooms, rond de thema's Freakshow en Het Lam Gods, doen het zeer goed', zegt Provoost. 'In Kortrijk breiden we uit, en begin april openen we nog vier nieuwe kamers in Gent.' Provoosts bedrijf, Cube Zero, is met zeven en weldra twaalf kamers de grootste van België. Sinds eind vorig jaar breekt de trend hier helemaal door. Intussen telt ons land ruim 30 escape rooms. Peanuts vergeleken met Nederland, waar ze in luttele jaren het aantal escape rooms van vier naar 250 zagen exploderen.

Bom in het paleis
Terwijl je het bij onze noorderburen zo gek niet kunt bedenken (er zouden zelfs erotische escape rooms bestaan), houden we het in België behoorlijk braaf qua thematiek. In Escape Hunt in Brussel, een franchise van het gelijknamige wereldmerk, wordt Manneken Pis gestolen of moet je een bom in het koninklijk paleis onschadelijk maken. Andere populaire thema's zijn Sherlock Holmes, aliens en sektes. Op 1 april opent in Mechelen, in het 15de-eeuwse Godshuis, De Gouden Kooi. Daar kom je in een mislukte archeologische expeditie of een blokhut in Oostenrijk terecht. In Gent opent dan ook Puzzle, waar je wordt gekatapulteerd naar een Russisch laboratorium tijdens de Koude Oorlog. 'Escape rooms hebben iets magisch', zegt Kiani Hallumiez van Puzzle. 'Het feit dat je in een totaal nieuwe omgeving wordt gedropt, draagt bij tot het succes. Je bent even helemaal weg van de wereld.'

Toch moet je je hoofd erbij houden en vooral goed kunnen samenwerken. Daarom zijn escape rooms ook zo populair als teambuildingactiviteit. Vergeet het hindernissenparcours: grote bedrijven als Nike, KPMG of Delhaize kozen al voor escape rooms. Ook toeristen zijn er gek op: themakamers rond Het Lam Gods in Gent of Manneken Pis in Brussel zijn op maat van internationale escapers gesneden. 'We zien hier ook heel wat eerste dates van mensen die elkaar online hebben ontmoet', klinkt het bij een escape room. 'In die zin is zo'n spel wel economisch: je weet meteen of het klikt of niet. Aangezien wij alles in de gaten houden via camera's - mocht er een noodgeval zijn of mochten mensen een tip nodig hebben - is dat natuurlijk erg onderhoudend.'

Cube Zero, het bedrijf van Tim Provoost, is met zeven en weldra twaalf escape rooms de grootste in België. ©ID Lieven Van Assche

Leegstaande gevangenis
Over wie de eerste was om een groep vreemden te overtuigen zich zomaar in een kamer te laten opsluiten, lopen de versies uiteen. Wat wel zeker is: escape rooms waren oorspronkelijk een computergamegenre waarin je uit een kamer moest ontsnappen door raadsels op te lossen, zoals Crimson Room van Toshimitsu Takagi. De origineelste 'escape room'-games zijn dan ook Japans, waarschijnlijk de reden dat velen Japan als het geboorteland van de 'real life escape room' labelen. Dat is mee te danken aan de Japanse evenementplanner Takao Kato, die in 2007 in Tokio de zeer succesvolle - en volgens het bedrijf de eerste ooit - live escape room opzette. Kato's bedrijf, Scrap Entertainment, heeft intussen escape rooms in Japan en de States en barst zo langzamerhand uit zijn voegen. Letterlijk: behalve escape rooms legt Kato zich toe op ontsnappingsspellen die zich niet tot één kamer beperken maar in grote hallen en stadia plaatsvinden. Daar moet je als team in een race tegen andere teams en de klok zien te ontsnappen. Vorig jaar organiseerde Scrap zo'n spel op de iconische Queen Mary-boot in Long Beach in Californië.

Escape rooms hebben iets magisch. Je maakt je één uur lang los van je dagelijkse leven, alsof je in een film zit.

In Europa krijgt het ontsnappingsgebeuren al evenzeer nieuwe dimensies. Rik Stapelbroek, die in april de eerste grote internationale escape games-conferentie 'Up the Game' organiseert, sluit zelfs mensen op in de gevangenis. In de leegstaande gevangenis Noordsingel in Rotterdam organiseert hij dagelijks een gigantisch ontsnappingsspel voor 150 mensen. Daar moet je niet alleen puzzels oplossen, maar ook lichte fysieke proeven doen en deals smeden met andere gevangenen en cipiers. Stapelbroek huurt er zelfs acteurs voor in. Voor die ervaring moet je wel 60 euro per persoon veil hebben. Ter vergelijking: de gemiddelde escape room vraagt 20 à 30 euro per persoon.

The fast and the furious
Er valt dus niet te, euh, ontsnappen aan de escapetrend. Sony werkt zelfs aan een 'escape room'-film met de producer van 'The fast and the furious'. Of in je luie zetel kijken naar mensen die proberen te ontsnappen ook zo zal aanslaan als het concept zelf is nog maar de vraag. De live-ervaring is de sleutel van het 'escape room'-succes, zegt ook Stapelbroek.

'Dat past wel in de tijdgeest. Steeds meer trends zijn ervaringen, geen materiële dingen. Mensen willen samen iets beleven.' Escape rooms zijn bovendien een perfect excuus om je telefoon een uur lang op stil te zetten. 'Vergelijk het met de tv-serie 'House of Cards', waarin Frank Underwood, de (vice)president van de Verenigde Staten, helemaal opgeslorpt wordt door een videogame en later zelfs door figurines te schilderen. Escape rooms hebben een soortgelijk effect: je maakt je één uur lang los van je dagelijkse leven, alsof je in een film zit. Je ontsnapt aan de dagelijkse sleur.'

Je moet maar lef hebben: mensen in een kamer opsluiten en er nog geld voor vragen ook. ©REUTERS

Lees verder

Advertentie
Advertentie