sabato

Hudson Yards, de nieuwe hotspot van New York

Is het een rosé gouden shoarma of eerder Escher in het echt? Het kunstwerk ‘The Vessel’ van Thomas Heatherwick gaat over de tongen in New York. ©Michael Moran for Related-Oxford

De ‘Far West’, het laatste stukje onontwikkeld Manhattan, is niet meer. Op het einde van de voormalige spoorwegviaduct The Highline herrijst een gigantisch vastgoedproject. Het nieuwe luxeproject is het grootste sinds het Rockefeller Center in de jaren 30. Place to be of speeltuin voor miljardairs?

‘Thunderdome.’ ‘Onderwaterattractiepark uit 2060.’ En zelfs ‘Shit-Gibbon’. Jerry Saltz, de gereputeerde kunstcriticus van het magazine New York en gewezen Pulitzer Prize-winnaar, liet op Twitter geen kans voorbijgaan om zijn weerzin te uiten voor ‘The Vessel,’ het veelbesproken nieuwe beeld-slash-trappenhuis van de Britse designer Thomas Heatherwick in hartje New York. Het kunstwerk werd vorige maand onthuld tijdens de officiële opening van de woon- en winkelbuurt Hudson Yards.

Eigenlijk heeft The Vessel meer weg van een bijenkorf. Zelf vergelijkt Heatherwick, verwijzend naar de 2.500 treden van de 159 onderling verbonden trappen, het kunstwerk met een klimrek. Een duur klimrek wel: het ding kostte 176 miljoen euro.

Genoeg voor de internetgemeenschap om er de draak mee te steken en nieuwe koosnaampjes te verzinnen: ‘rosé gouden shoarma’ of, iets meer vergevingsgezind, ‘Escher in het echt’. Al was het toch vooral Saltz die zijn ongenoegen luid liet blijken.

Over de nieuwbouwbuurt waarvan de 45 meter hoge korf de figuurlijke kers op de taart is, was de bekende criticus al evenmin positief. Zijn ‘Dubai aan de Hudson’ was in ieder geval níét bedoeld als compliment. Wél een sneer naar de hoge, blinkende flatgebouwen die de skyline en het water weerspiegelen. De uitkijktorens. De chique appartementen. Het shoppingcenter voor luxemerken.

Voor een appartement in Hudson Yards betaal je minimaal 3,8 miljoen euro. De prijs van sommige flats loopt zelfs op tot meer dan 28 miljoen euro. ©Scott Frances

Duizelingwekkend

Hudson Yards is een van de grootste Amerikaanse vastgoedprojecten uit de recente geschiedenis en naar alle waarschijnlijkheid het grootste immoproject sinds het Rockefeller Center in de jaren 30 een deel van Manhattan hertekende.

Het splinternieuwe hoofdkantoor van L’Oréal USA. In totaal zou het megavastgoedproject van Hudson Yards 55.000 nieuwe werknemers verwelkomen. ©Steve Freihon for Related-Oxford

De cijfers doen duizelen. Het project, aan de westzijde van Manhattan, overspant 113.312 vierkante meter, inclusief een park(je), een dozijn gebouwen, waaronder een 500 miljoen kostend kunstencentrum dat vrijdag, op 5 april, opent, een shoppingcentrum en een wolkenkrabber met het hoogste outdoorobservatieplatform van het westelijk halfrond. Voor een appartement betaal je minimaal 3,8 miljoen euro en de prijs van sommige flats loopt op tot meer dan 28 miljoen.

Dankzij grote bedrijven als WarnerMedia en L’Oréal USA die er zich vestigden, zou de buurt in totaal 55.000 nieuwe werknemers verwelkomen. Ze kunnen er kiezen uit een rist hippe en chique restaurants van beroemde chefs als Thomas Keller en de Spanjaard José Andrés.

Kostenplaatje? 22 miljard euro. Volgens het blad Forbes maakt dat van Hudson Yards het duurste vastgoedproject in de Amerikaanse geschiedenis.

©Related-Oxford

Far West

Hudson Yards ligt aan het eind van de noordelijke staart van de voormalige spoorwegviaduct The Highline, die vanuit Chelsea om Hudson Yards heen krult met een prachtig uitzicht op de Hudsonrivier als bonus. Wie er met de metro naartoe wil, kan vanaf nu ook terecht in het nieuwe en - in vergelijking met de andere metrostations in de stad - uitzonderlijk propere metrostation Hudson Yards, de terminus van de 7-lijn.

Het modemerk Coach vestigde zich in Hudson Yards, met een indrukwekkende handtassenetalage. ©Steve Freihon for Related-Oxford

Zodra je het station uit komt, sta je oog in oog met The Vessel en, in de verte, een vijf verdiepingen tellend luxewinkelcentrum, The Shops at Hudson Yards. Luxemerken als Aritzia, Coach, Cartier, Dior en Dunhill vestigden er zich al. En dan zijn we nog maar bij de vierde letter van het alfabet aanbeland.

Het is amper te geloven dat de buurt tot voor kort bekend stond als de ‘Far West Side’ van New York. Dat was vooral te danken aan de uiterst westelijke ligging, maar ook aan het feit dat het zowat het laatste stukje onontwikkeld Manhattan was. Tijdens de financiële crisis van 2008 sloot miljardair en vastgoedontwikkelaar Stephen M. Ross een deal om er een project te mogen ontwikkelen. In samenwerking met de Oxford Properties Group werd dat Hudson Yards.

Tot voor kort bestond Hudson Yards dus nog niet. Je vond er vooral magazijnen, fabrieken en laadperrons, gebouwd ten tijde van het drukke industriële verkeer op de Hudsonrivier. In de jaren 70 stond de Far West Side ook bekend als een soort Wilde Westen waarin prostitutie en drugshandel gedijden.

Eén stap uit de cocon van Hudson Yards, en de havenbuurtsfeer van weleer (minus de drugs en prostitutie) is niet ver weg. Hier geen blingbling, wel logge meerpalen die niet langer in gebruik zijn, garages, en verderop een wat groezelige bowlingbaan en plezierbootjes die vanaf de pier vertrekken.

De uitzondering die de regel bevestigt: de Classic Car Club. Oprichter Mike Prichinello vestigde zijn privéautoclub 15 jaar geleden al in de buurt, in een voormalig laadperron van de post. Je kunt aan het plafond nog mechanische klauwen zien die de grote postzaken versleepten. Vandaag vind je er geen brieven, wel chique bolides waarmee de clubleden een ritje kunnen maken, een restaurant, een co-workingplek en een buitenbar met uitzicht op de rivier.

The Shops at Hudson Yards is een gigawinkelcentrum voor luxezoekers. Merken als Aritzia, Coach, Cartier, Dior en Dunhill vestigden er zich, maar je kunt er ook een heel pak restaurants vinden, zoals Queensyard, dat focust op de Britse keuken. ©©2019 Francis Dzikowski/OTTO

Aparte ingangen

Sinds de opening heeft Hudson Yards geen al te beste pr-campagne achter de rug. Eerst waren er de bijnamen. Dan bracht een lokale website naar buiten dat Hudson Yards, de eigenaar van The Vessel, de commerciële rechten tot in de eeuwigheid bezat op álle foto’s die in de buurt van de sculptuur werden genomen. Als reactie op de onlineophef die daarop volgde, veranderde Hudson Yards zijn fotobeleid.

Intussen had het pr-team al andere dingen aan zijn hoofd. Zo moest het Stephen M. Ross, de man achter het project, op de pers loslaten om te beklemtonen dat Hudson Yards geen ‘speeltuin voor miljardairs’ was, zoals een journalist had beweerd. Dat 15 Hudson Yards, een van de residentiële gebouwen in het project, in aparte ingangen voorziet voor enerzijds flateigenaars en anderzijds gesubsidieerde huurders, zal zijn zaak niet hebben geholpen. Dat het project meer dan 5 miljard dollar belastingvoordelen wist op te strijken, was evenmin goed nieuws voor het marketingteam.

Ross verdedigde zich. ‘Het is géén enclave’, zei hij. ‘Het is New York zoals het moet zijn, met alles wat je wil recht voor de deur.’ Maar het meest veelzeggende detail? Ross’ bijnaam voor The Vessel: de sociale klimmer.

Hotspots

To shop

Online in het echt: The Conservatory 

The Conservatory ©©2019 Francis Dzikowski/OTTO

Een mens zou denken dat ‘online shoppen, in het echt’ gewoon ‘winkelen’ betekent, maar dat is buiten The Conservatory gerekend. De aanpak van de multimerkenconceptboetiek met minimalistisch interieur bevindt zich ergens in het midden. Klanten maken eerst online een account aan en kunnen daarna ‘inloggen’ door de winkel in Hudson Yards te bezoeken. Wie in de winkel zijn of haar oog op iets laat vallen, kan het item mee naar huis nemen als het voorradig is. Of je kan je maat en item in de winkel zelf in het digitale shoppingmandje slepen, waarna het wordt thuisbezorgd. Wie dat te ingewikkeld vindt, kan gewoon naar de plantenwinkel en het theecafé van The Conservatory: Teak Tearoom.

20 Hudson Yards. Open van maandag tot en met zaterdag van 10-21 uur en zondag van 11-19 uur. 

Limited edition-schoen: M. Gemi

Met hun honger voor disruptie hebben start-ups al heel wat industrietakken op hun kop gezet. Voor de schoenenbusiness was het wachten, meer bepaald op de Italiaanse Maria Gangemi en haar label M. Gemi. Het merk lanceert geen complete collecties, maar opteert elke maandag voor een nieuw, in Italië gefabriceerd schoenmodel in gelimiteerde oplage. Klanten kunnen ze via de website kopen. Intussen is M. Gemi zijn pure e-commerceroots ontgroeid, en opende het drie winkels aan de Oostkust van de VS. Maar alleen in de Hudson Yards-winkel krijg je er ook, mits reservatie, een vip-pasmoment in het Italiaanse café van de winkel bij.

20 Hudson Yards. Open van maandag tot en met zaterdag van 10-21 uur en zondag van 11-19 uur. 

Anti-stinktechnologie: Rhone

Wie in Hudson Yards op zoek is naar sportkleding, kan terecht bij Lululemon of Yogawear, maar die merken zijn vooral op vrouwen gericht. Rhone daarentegen legt zich helemaal toe op high-end sportkleding voor mannen. Het Amerikaanse merk is sinds zijn oprichting in 2014 uitgegroeid tot een stille marktveroveraar. Dankzij zijn ‘anti-stinktechnologie’, verwijzend naar de in de weefsels ingewerkte zilverdraad die volgens het merk antibacteriële en anti-odorantbescherming biedt, maar vooral dankzij het feit dat het merendeel van Rhones kledij perfect buiten de gym kan worden gedragen.

20 Hudson Yards. Open van maandag tot en met zaterdag van 10-21 uur en zondag van 11-19 uur. 

To eat & drink

Fuku ©Zack DeZon

Gepeperde kip: Fuku

Momofuku een ‘noedelketen’ noemen is het concept van de Amerikaans-Koreaanse chef David Chang onrecht aandoen. Betaalbare noedel-haute cuisine is misschien een beter alternatief. Momofuku is nog altijd erg populair, maar om de foodies niet te vervelen blijft Chang met nieuwe concepten komen. Zijn nieuwste heet Fuku, en daarin focust de kok op gebraden kip. Probeer zeker de ‘Spicy Fried Chicken Sandwich’. De crunchy kippendij in een Hawaïaanse sandwich is gekruid met habanero-peper. Combineer met een ‘slushee’, een zoet ijsdrankje.

20 Hudson Yards. Elke dag open van 11-22 uur. 

Tapa’s in America: Mercado Little Spain

Een Little Italy had New York al, een Little Spain nog niet. Dus bracht de Spaans-Amerikaanse chef-kok José Andres zijn ‘Mercado Little Spain’-concept gewoon zelf naar New York. Een echte markt is het niet, maar dat maakt de meer dan 3.000 vierkante meter tellende kleur- en smaakexplosie van Mercado er niet minder indrukwekkend op. Er zijn maar liefst drie restaurants, onder meer Leña voor paella’s en gegrild vlees. Bij ‘Mar’ vind je Spaanse zeevruchten en bij The Spanish Diner kan je terecht voor ‘croquetas de pollo’ en allerlei eiergerechten. En dan is er nog een dozijn gespecialiseerde standjes waar je onder meer tapa’s, bocatas, empanadas, inktvis, ijscocktails, wijn en koffie kan proeven.

10 Hudson Yards. Dagelijks open van 17-22 uur. De openingsuren worden deze lente uitgebreid. 

Bakje troost met een view: Blue Bottle Coffee

De high-end koffieketen Blue Bottle Coffee begon in Californië als een eenmansbedrijfje. James Freeman roosterde bonen met de hand in zijn tuinschuurtje en leverde de koffie aan zijn vrienden. Intussen is het bedrijf uitgegroeid tot een koffiegigant met meer dan vijftig cafés in de VS en tien in Japan. De voedingsgigant Nestlé kocht onlangs een meerderheidsaandeel in het bedrijf. Voor Europese fans is Blue Bottle dus een must. In New York is het bedrijf al goed vertegenwoordigd, maar geen van hun andere cafés kan prat gaan op een uitzicht op The Shed en The Highline.

20 Hudson Yards, #228. Open van 7-19 uur, in het weekend van 8-19 uur. 

To go

De CCC van Manhattan: Classic Car Club

Classic Car Club ©rv

Van een Lincoln Continental uit 1964 over een Alfa Romeo GTV 1750 uit 1971 tot een Aston Martin Vantage uit 2019: voor 180 dollar per maand kunnen liefhebbers van klassieke en chique bolides lid worden van de Classic Car Club en in het bijbehorende restaurant eten en drinken. Op weekendochtenden kan het publiek de auto’s en het uitzicht op de rivier komen bewonderen. Wie het niet voor auto’s heeft, kan langs bij de buren. Roula Cycling verhuurt chique fietsen voor uitjes in New York en levert die thuis, op hotel of op een zelfgekozen vertrekpunt.

1 Pier 76, 408 12th Avenue. Het clubhuis is elke dag open, 8-24 uur in de week, vanaf 10 uur in het weekend. 

100ste verdieping: The Edge

The Edge ©Related-Oxford

Neen, dit gaat niet om de gitarist van de Ierse band U2, wel om het hoogste kunstmatige outdoor-observatieplatform in het westelijk halfrond. Niet voor mensen met hoogtevrees: het balkon bevindt zich op de honderdste verdieping van een wolkenkrabber (goed voor 335 meter hoogte) én heeft een glazen vloer. The Edge gaat volgend jaar open. Move over, Empire State Building en One World Trade Center.

30 Hudson Yards. 

Vuile noppenfolie: The Shed

The Shed ©rv

Het architectuurtijdschrift Dezeen vergeleek de bekleding van het splinternieuwe cultuurgebouw The Shed met ‘vuile noppenfolie’. Daar zullen ze bij Diller Scofidio + Renfro, dat The Shed ontwierp maar onder meer ook het Broad Museum in Los Angeles tekende, niet blij mee zijn. De bekleding maakt deel uit van de uitrolbare ‘schelp’, die het plaza omtovert tot een performancehal. Vrijdag, op 5 april, opent het cultuurcentrum met een vijfdaagse concertreeks die in het teken staat van de invloed van Afro-Amerikaanse muzikanten, later volgt een tentoonstelling van kunstenares Trisha Donnelly en in mei komt Björk langs voor een concertspektakel.

West 30th Street, tussen 10th en 11th Avenue. Open elke dag behalve maandag, 11-18 uur. Op donderdag, vrijdag en zaterdag open tot 20 uur. 




Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect