'Ik wil de Steve Jobs zijn van de hotelsector'

Binnenwandelen in een hotel heeft voor hem iets seksueels. Gewezen partyondernemer en überhotelier Ian Schrager is 68, maar nog lang niet uitgezongen. De peetvader van de boetiekhotels over zijn nieuwste hotelconcept, de Airbnb-maatschappij en blootsvoets-chic. 'Ik heb een Frankenstein gecreëerd.'


'Dit is een zaak van leven en dood', zegt Ian Schrager. 'Ik neem alles heel persoonlijk. Het is meer dan een business voor mij.' Met zijn rasperige stem en Brooklyns accent klinkt de 68-jarige ondernemer een beetje als The Godfather. En misschien is hij dat ook wel, maar dan van het hotelwezen. Met Morgans creëerde hij begin jaren 80 's werelds eerste boetiekhotel. En 33 jaar later mag hij hotelkleppers als Delano in Miami, Royalton en Paramount in New York en het Sanderson in Londen op zijn conto schrijven. 'In een hotel verblijven is een viscerale ervaring voor mij, iets emotioneels ook', zegt Schrager, terwijl rondom hem de obers druk aan en af lopen met koffiekannen en rinkelende kopjes. 'Vergelijk het met seksuele aantrekkingskracht: er zijn altijd specifieke aspecten die je leuk vindt, maar het is iets groters en algemeners dat je aantrekt. Iets dat je meteen voelt.'

Advertentie
Het Delano hotel in Miami.
©RV

Eerste kindje
Eenentwintig jaar nadat hij op Miami Beach zijn beroemde Delano-hotel opende, is Ian Schrager weer helemaal back in business. Mét een nieuw hotelconcept. 'Delano was mijn eerste kindje in Miami', zegt Schrager met een twinkel in de ogen. 'Hoewel ik de Morgans Hotel Group verkocht in 2005 en het dus niet langer echt mijn kind is, ben ik er daarnet toch even naartoe gegaan. Ik moet zeggen: het ziet er nog altijd goed uit. Al zou het er toch anders uitzien mocht ik vandaag nog de eigenaar zijn', grijnst hij jongensachtig.

We zitten in de lobby van Miami Edition, een van de eerste hotels van Schragers jongste hotelconcept. Uberchic, met veel wit, goud en marmer. Het contrast met de nonchalante plunje van de hotelondernemer zelf kan bijna niet groter. Met zijn blue jeans, lichtjes oversized zwart T-shirt en sneakers lijkt Schrager wel een gewone toerist die zijn pensioenjaren in Miami slijt. Zijn outfit doet ook denken aan de look van een van Schragers grote voorbeelden, wijlen Steve Jobs. 'Ik wil met de hotels doen wat Steve Jobs met Apple heeft gedaan', zegt hij. Vandaag heeft iedereen een iPad of iPhone. Of je nu jong bent of oud, rijk of arm. Datzelfde wil ik bereiken met mijn hotels. Het is een levensstijl. Maar een die niet elitair hoeft te zijn.'

Advertentie
Het Miami Edition Hotel is het derde Edition-hotel van wat een lange reeks moet worden. ‘We willen er heel veel openen’, zegt Schrager, ‘vóór iemand de gelegenheid krijgt ze te kopiëren.’
©RV

Blootsvoets op carrara
In zijn nieuw 'next generation business and lifestyle hotelconcept' speelt de hotellobby een cruciale rol. Dat wordt de place to be and to do business. 'Traditionele kantoren hebben afgedaan. Mensen kunnen hier komen werken én relaxen. De grens tussen work en play is aan het vervagen.'
In zijn vijfsterrenhotel moet iedereen zich op zijn gemak voelen. 'Het is blootsvoets-chic, zeg maar. In de lobby hier lopen mensen in golftenue, jeans of badpak', legt Schrager uit. Al spotten wij alleen maar hakken van minimaal 10 centimeter.

Bij de renovatie van het uit 1955 daterende art-decohotel Seville is niet op een vierkante meter marmer gekeken. In de lobby spiegel je je niet alleen in het carraramarmer. Er is ook een pooltafel in wit carraramarmer en de receptie is eveneens een gigantisch monolithisch blok carraramarmer. Een stijl die Schrager als 'eenvoudige en subtiele glamour' omschrijft. 'Subtiele luxe is het moeilijkste wat er bestaat. Vergelijk het met een kortverhaal schrijven: het is veel moeilijker om daarin excellentie te bereiken dan in een roman.'

De interieurinrichting van de kamers is van de hand van de Brit John Pawson. Of hij ook de gadgets heeft gekozen, is niet geweten. Een UrbanEars-koptelefoon en een Illesteva-zonnebril behoren tot de 'standaarduitrusting' van iedere kamer. Net als een gloednieuw vrouwenslipje (in één maat).
Wat je niet vindt in de kamers zijn ingewikkelde elektronische gadgets om bijvoorbeeld de verlichting of airco aan te zetten. 'Ik verbleef ooit in een hotel waar ik naar de receptie moest gaan om te vragen hoe ik alstublieft het licht uit kreeg. Neen, supersnel en gratis wifi, daar hou ik het vandaag bij.'

Advertentie
©RV

Schaatsen in bikini
Terwijl hij vijftien jaar geleden nog verklaarde dat hij 'de anti-Marriott' was - 'Ik ben alles waar zij níét voor staan' - sloot Schrager voor Edition een partnership met de vroegere vijand. Edition is een vijfsterrensamenwerking tussen Marriott en Schrager, die op contractbasis als adviseur optreedt. 'Ik ben een speedboot, terwijl zij een log slagschip zijn', omzeilt Schrager de vraag naar wat zijn visie over Marriott deed kantelen.

Een adviseur met invloed als we het Miami-kelderverhaal mogen geloven. Toen het Miami Edition-hotel kelderruimte over had, wou Marriott er vergaderzalen installeren. Schrager dacht eerder aan een schaatspiste met vrouwen in bikini en pompende beats. Behalve een schaatspiste zorgde de hotelgoeroe er ook voor dat er in de kelder een bowlingbaan kwam. En een microclub, 'Basement', een geüpdatete versie van Studio 54, zeg maar.

Miami is de derde in het rijtje Edition-hotels, na Londen en Istanbul. Nu pas komt het concept goed op gang: nieuwe Edition-hotels staan de volgende jaren gepland in New York en Los Angeles (VS), Sanya, Wuhan en Sjanghai (China), Bangkok (Thailand), Abu Dhabi, Gurgaon (India) en Bali (Indonesië). 'We willen er snel heel veel openen', aldus Schrager. 'Vóór iemand de gelegenheid krijgt ze te kopiëren.'

©RV

Frankenstein op steroïden
Schrager is altijd tegendraads geweest. Na rechtenstudies hield hij het al na drie jaar als advocaat voor bekeken. 'Ik wou niet langer mensen adviseren, maar zelf beslissingen nemen. Ik reed rond in New York en zag mensen die in lange rijen stonden aan te schuiven om binnen te mogen in een nachtclub. Ik dacht: dat moet ik doen.'

Schrager richtte Studio 54 op, een club die legendarisch zou worden en synoniem was met disco, overdaad, wilde feesten en celebrity's als Jagger en Warhol. 'Studio 54 heeft me bijna in de vernieling gereden. Ik betaalde mijn belastingen niet en geraakte in de problemen.' Lees: samen met zijn partner Steve Rubell vloog Schrager dertien maanden in de gevangenis voor belastingontduiking. Maar de ondernemer kwam er naar eigen zeggen als herboren buiten. 'Ik had mijn les geleerd', zegt hij. En dan, met een grote grijns: 'Kon ook moeilijk anders, de overheid zorgt wel dat je ze leert.'

Rubell en Schrager verkochten hun club en brachten hun gevoel voor glitter en glamour naar de hotelwereld. Bij toeval trouwens. 'Toen we Studio 54 verkochten en de koper niet met het nodige geld over de brug kon komen, hebben we geruild voor een deel van het hotel dat hij bezat. Zo zijn we gestart.' Hun Morgans ging in 1984 de geschiedenis in als het allereerste boetiekhotel. 'Boetiek' stond voor alles wat 'grootwarenhuishotels' als Hilton níét waren. De daaropvolgende dertig jaar opende Schrager - in zijn eentje na de dood van Rubell in 1989 - het ene designhotel na het andere. Het waren plekken waar je gezien wilde worden en waar design boven alles ging. Zelfs boven service. Later gaf Schrager toe dat hij het comfort ietwat uit het oog was verloren.

Vandaag heeft iedereen een iPad of iPhone. Jong of oud, rijk of arm. Datzelfde wil ik bereiken met mijn hotels.
Ian Schrager

'Boetiekhotels? Been there, done that', zegt hij er vandaag over. 'Niet dat ik spijt heb, maar je moet je ideeën blijven verfijnen. Jan en alleman heeft intussen boetiekhotels opgericht. Velen slagen er niet in boven de banaliteit uit te stijgen. Ze kopiëren maar wat. In die zin heb ik een monster van Frankenstein gecreëerd: het concept boetiekhotel is gekopieerd en gekopieerd, vaak door mensen die niets van design kenden en al helemaal niet wisten welke ervaring een hotel moet oproepen. Het is té geworden. Design op steroïden, noem ik het.'

Hoe ziet Schrager de hotelbusiness evolueren? We leven in een tijdperk waar diensten zoals Uber en Airbnb meer en meer mensen aanspreken. Zal die onlinesharingeconomie ook de hotelbusiness beïnvloeden? 'Ik volg het met argusogen', zegt Schrager. 'Ik weet nog niet welk effect dat businessmodel op de hotelsector zal hebben. Mijn kinderen doen het, maar zelf zou ik nooit in een Airbnb verblijven. Ik wil toch liever weten in welk bed of bad ik terechtkom op vakantie.'

Miami Beach Edition, vanaf 370 euro per nacht voor een tweepersoonskamer, www.editionhotels.com
Inside look op Instagram: EDITION hotels

Gesponsorde service

Lees Meer