sabato

Podcasting is de nieuwe hotelservice

De podcaststudio van het Detroit Foundation Hotel, VS. ©rv

Een hotel met spa of persoonlijke chauffeur? Passé. Tegenwoordig heeft elk zichzelf respecterend hotel een podcaststudio.

Wie in downtown Detroit door de ramen van het boetiekhotel Foundation gluurt, ziet niet alleen de chique leren zetels en de geglazuurde bakstenen tegels van The Apparatus Room, een restaurant gerund door sterrenchef Thomas Lents. Aan de straatzijde heeft het hotel - ondergebracht in de voormalige kazerne van de stedelijke brandweer - ook een state-of-the-artpodcaststudio.

Bij de ronde tafel met daarop vier microfoons staan vier vintage rieten stoelen voor wie er zijn of haar eigen radioprogramma wil opnemen. Alles is hipsterproof: van de Shinola Runwell-platenspeler tot de Wallace Detroit-gitaar aan de muur, vervaardigd met hout uit het originele gebouw, de okergele fluwelen gordijnen en het net genoeg gebleekte tapijt.

Detroit Foundation Hotel, VS. ©rv

‘We nemen op in de Foundation Studio van het Detroit Foundation Hotel. Onze officiële podcaststudio bevindt zich in het prachtige boetiekhotel’, laat Hillary Sawchuk niet na op te merken in haar podcast ‘A Drink With’, waarin ze ondernemers en beroemdheden als zangeres-actrice Kelly Rowland (u kent haar nog van Destiny’s Child) of skateboardgoeroe Tony Hawk interviewt.

Religieuze Harry Potter

Vandaag heeft zowat iedereen een podcast, wordt weleens honend opgemerkt. Oké, uw tante Jeannine misschien niet, maar elke zichzelf respecterende creatieveling denkt vandaag een eigen digitale radioshow te moeten opnemen. Een podcast waarin de ‘Harry Potter’-reeks onder de loep wordt genomen als religieuze tekst? Hij bestaat. Een podcast over tuinkabouters? Yep. Een tandheelkundepodcast? Ja hoor. Er bestaat zelfs een podcast die ‘Everybody has a podcast’ heet.

De populariteit van het medium is de jongste jaren geëxplodeerd. Volgens recente cijfers zijn er intussen meer dan 750.000 podcasts. Dat is niet alleen booming business voor podcastbedrijven, waarvan sommige in de VS miljoenen dollars kapitaal ophalen. Ook hotels willen een stuk van de koek.

In het Moxy-hotel in Chicago is de typische hotelmuzak vervangen door podcastuitzendingen. ©rv

In Los Angeles kunnen zowel gasten als niet-gasten van het chique Mayfair-hotel voor 50 euro per uur de Podcast Studio van het hotel afhuren. Twee kilometer verderop in de stad kunnen de gasten van het Ace Hotel opnameapparatuur - van synths over microfoons tot computers - gebruiken. De hippe hotelketen biedt de service ook aan in haar Londense Ace Hotel in Shoreditch.

Zelfs het Marriott-hotel springt vandaag op de podcastkar. ‘Onze Moxy-vestiging is een disruptor. Het is niet het Marriott van je vader of grootvader.’

Zelfs het Marriott-hotel springt op de kar: in de lobby van het nieuwe Moxy-hotel in Chicago staat een podcaststudio op wieltjes, met daarin een Mac Mini met de juiste software en microfoons van het merk Shure. Perfect voor het doelpubliek van de Moxy-keten, zegt marketingdirecteur Lynn Falbo. ‘Moxy is een disruptor’, aldus Falbo. ‘Het is niet het Marriott van je vader of je grootvader. Het is speelser, en podcasting speelt daarin een rol.’

Met de populariteit van Airbnb moeten hotels knokken om de jonge creatieve klasse aan te spreken. En laat onderzoek nu net uitwijzen dat podcastfans jong, hoogopgeleid en relatief welvarend zijn.

Brainstormgrot

Ook het chique kunst- en boetiekhotel Hotel At Six, ondergebracht in een brutalistisch gebouw aan het Brunkebergstorg-plein in Stockholm, blinkt uit in topservice. Even sporten in de ondergrondse gym van het hotel? Dan leen je gewoon J. Lindeberg-sportkleding aan de receptie. Het hotel heeft ook een wijnbar, een cocktailbar, twee restaurants en… een podcaststudio. In de 18 vierkante meter ondergrondse ruimte kunnen acht mensen tegelijk podcasten.

Het ‘members only’-hotel Kafnu heeft een podcaststudio die de klok rond open is. ©rv

Het nieuwe ‘members-only’-hotel met co-workingruimte Kafnu Alexandria, in Sydney, Australië, gaat nog een stap verder. Zestien gastenkamers en een chique co-workingruimte zijn de basics. De creatievelingen en urban nomads worden er verleid met wat klinkt als een parodie op het hipsterconsumentisme, maar helemaal echt is: een ‘virtuele fitnessruimte’, een ‘bespoke’ ginbar met uitsluitend Australische gin, ambachtelijk bier van de tap, een conciërge, een ‘zuurstoflab’ én een podcaststudio die de klok rond open is. Er is zelfs een ‘brainstormgrot’. Misschien de nieuwe hoteltrend voor 2020? Box21

Met de populariteit van Airbnb moeten hotels vandaag knokken om de jonge creatieve klasse aan te spreken. Een podcaststudio kan dan het verschil maken.

Zelfs het Marriott-hotel springt vandaag op de podcastkar. ‘Onze Moxy-vestiging is een disruptor. Het is niet het Marriott van je vader of grootvader.’

Met de populariteit van Airbnb moeten hotels vandaag knokken om de jonge creatieve klasse aan te spreken. Een podcaststudio kan dan het verschil maken.

Hotels met nog meer extra's

Zzzzoete dromen - New York

Toegegeven, er zijn veel hotels met wellnessopties, maar HGU New York gaat wel heel ver in zijn queeste om gasten een goede nachtrust te bieden. Alles staat hier in het teken van de slaap. Kies je hoofdkussen uit het kussenmenu met behulp van de kussenconciërge, doe meditatie in je kamer met een coach of opteer voor on-demand-slaapmiddelen of een 3D-scan voor een nachtbeugel die je beter zou moeten doen slapen.

Vanaf 170 euro per nacht. 

Kalligrafielessen en cursussen wierookceremonie - Shanghai

©rv

Het vijfsterrenhotel Amanyangyun nabij Shanghai is niet zomaar een resort. Een ondernemer liet er te midden van een kamferbos dertien villa’s uit de Ming- en Qing-dynastie steen voor steen heropbouwen. Centraal staat het cultureel centrum Nan Shufang, gewijd aan de traditionele Chinese kunstvormen. Je kunt er kalligrafie- en schilderlessen volgen, oude instrumenten leren bespelen en thee- en wierookceremonieën aanleren.

Vanaf 650 euro per nacht.

Lezingen van activisten en kunstenaars - Washington en Hongkong

©rv

‘Gastvrijheid meets progressieve sociale verandering’ is de onofficiële slogan van de nieuwe hotelketen Eaton, met hotels in Washington DC en Hongkong. Het zijn plekken waar kunstenaars, activisten en academici lezingen komen geven en met de gasten ‘chillen’ - een beetje zoals The School of Life van filosoof Alain de Botton, maar dan in een luxehotel.

Vanaf 160 euro per nacht. 

Dit artikel verschijnt in Sabato Magazine op 5 oktober 2019. 


Lees verder

Advertentie
Advertentie