Advertentie
sabato

Run op Rotterdam: onze favoriete adressen voor ná de marathon

Een inkijk in het Depot Boijmans Van Beuningen, een spectaculair komvormig gebouw van 39,5 meter hoog. ©Ossip van Duivenbode

Wie snelle benen heeft, kan volgend weekend in Rotterdam terecht voor de populaire marathon. Je kan ook wandelend door deze boeiende stad struinen, die met de opening van het Depot Boijmans Van Beuningen haar reputatie als architectuurstad nog maar eens bevestigt.

Rotterdam. Make it happen’, lezen we her en der op muren, straten en affiches doorheen de Nederlandse stad. Die slogan vat niet alleen de sfeer van Rotterdam goed samen. Hopelijk geldt hij ook voor de Belg Bashir Abdi. Die wil, na zijn bronzen medaille op de Olympische Spelen van Tokio, volgende week zondag het Europees record op de marathon aanvallen. En daar is Rotterdam de ideale plek voor: de marathon daar is een vlak exemplaar en staat bijgevolg bekend als een zeer snelle marathon.

Net als zovele evenementen is ook deze Rotterdamse marathon er eentje van de uitgestelde soort. Onder normale omstandigheden had hij op 11 april moeten plaatsvinden. Nu zullen de benen moeten worden warmgemaakt op 24 oktober. Al lijkt dat, te zien aan de 15.000 inschrijvingen, de deelnemers niet te deren. Een laatste bemoedigend weetje voor Abdi: het was een Belg, een zekere Niset, die de allereerste editie ooit van de Rotterdamse marathon won. Al moeten we dat volgend weekend maar niet te hard roepen. Belgen en Nederlanders blijven toch een sympathieke rivaliteit met elkaar voelen, niet het minst als het over sport gaat.

Het parcours van de marathon tekent een achtvormige figuur doorheen de stad: een lus boven de Maas, rond de Kralingse Plas, en een lus onder de Maas, langs Hart van Zuid, een wijk die lang bekendstond als ‘problematisch’ maar nu stilaan opleeft. Daar won recent Theater Zuidplein een Global Architecture and Design Award in de categorie cultuur, een initiatief van het internationale architectuurplatform Rethinking The Future. Bijzonder aan dit gebouw van het architectenbureau De Zwarte Hond is de semitransparante voilegevel vol grafische figuren. Overdag leidt die voile het licht op een mooie – gebroken – manier naar binnen; ’s avonds geeft de ingreep de verlichte gevel een bijzonder uitzicht.

Je kunt het depot als een fysieke inventaris beschouwen: het toont werkelijk alle objecten uit de permanente collectie. ©Iris van den Broek

Lichtvoetige mastodont

©Ossip van Duivenbode

Intussen staat een nieuw prijsbeest op een rist architectuuronderscheidingen te wachten. Het Depot Boijmans Van Beuningen, de opslagplaats voor niet-getoonde kunstwerken die op 6 november officieel de deuren opent, ziet er spectaculair uit. Een komvormig gebouw van 39,5 meter hoog dat de omgeving volledig weerspiegelt door de 6609 vierkante meter glas, verdeeld over 1664 spiegelpanelen. ‘Ondanks zijn formaat is het een lichtvoetig gebouw, met op 34 meter een dakbos dat het Museumpark verrijkt’, aldus Winy Maas van het architectenbureau MVRDV.

Ons doet het in eerste instantie denken aan de ‘Cloud Gate’-sculptuur van kunstenaar Anish Kapoor in Chicago. Daar ook maakt iedereen een selfie in de weerspiegeling van het bouwwerk. Zelfs nu het nog niet helemaal klaar is, blijkt het Depot Boijmans Van Beuningen al een ideale Instagramplek voor zowel jong als oud te zijn.

Ook het restaurant Renilde, genoemd naar Renilde Hammacher (1913-2014), op de bovenste verdieping heeft een hoog Instagramgehalte. De Belgische Renilde was conservator van het Museum Boijmans Van Beuningen van 1962 tot 1978. Vandaag staat aan het hoofd van het restaurant de 33-jarige chef Jim De Jong, in 2019 door Gault & Millau uitgeroepen tot ‘jonge topchef van het jaar’. Bij mooi weer kunnen restaurantbezoekers zich nestelen tussen de 75 berken en 25 dennen van het beboste terras. Overdag is dat terras alleen toegankelijk voor betalende depotbezoekers. Vanaf 17 uur kun je er ook afzonderlijk een plekje reserveren in het restaurant of in de restauranttuin.

Alles openbaar

De archieven openen is een algemene trend in de museumwereld. Ook het Antwerpse Middelheimmuseum stelde recent een Collectiepaviljoen open waar telkens kleine selecties uit de niet-getoonde permanente museumcollectie zullen worden geëxposeerd. Het Depot Boijmans Van Beuningen is de nieuwe opslagplaats voor maar liefst 151.000 kunstobjecten die vroeger verspreid stonden over verschillende externe ruimtes, die de jongste jaren werden geteisterd door wateroverlast en plaatsgebrek. Zulke depots zijn nodig omdat musea doorgaans slechts zo’n 6 tot 10 procent van hun permanente collectie tonen.

Dit Depot breekt met die gewoonte. Het maakt ‘van de achterkant de voorkant’. ‘Dit is een werkgebouw, waarin we onze wereldcollectie op-en-top verzorgen, terwijl het toch open is voor het publiek’, aldus Sjarel Ex en Ina Klaassen, de zakelijk directeurs van het Depot Boijmans Van Beuningen.

De marathon van Rotterdam vindt plaats tegen de architecturale skyline van de stad. ©Luka de Kruijf

Het unieke aan het Depot Boijmans Van Beuningen is dat het werkelijk álle objecten uit de permanente collectie toont: een soort fysieke inventaris. Geen thema’s, geen ingewikkelde scenografie, maar alle kunstschatten netjes naast elkaar geklasseerd.

Om je toch niet te laten verdwalen binnen die gigantische voorraad werden drie indelingen aangebracht: ‘Oude meesters, nieuwe visies’, ‘Surrealisme en het surreële’, en ‘De blik vooruit’. En zelfs met 151.000 stuks zal het Depot nog niet helemaal gevuld zijn. Er blijft nog ruimte over om te verhuren aan externe verzamelaars die een plek zoeken om hun collecties in onder te brengen.

Platgebombardeerd

De opening van het nieuwe Depot komt geen dag te vroeg. Museum Boijmans Van Beuningen, dat iets verderop in het Museumpark ligt, blijft tot 2028 gesloten voor een grondige renovatie. Het museum dankt zijn naam aan twee grote kunstverzamelaars: Frans Jacob Otto Boijmans, die in 1841 zijn uitgebreide collectie aan de stad Rotterdam schonk, en havenbaron D.G. van Beuningen, van wie het museum in 1958 de volledige collectie verwierf.

Rotterdam koos resoluut voor moderne architectuur, zoals deze kubuswoningen van Piet Blom. ©Visual Stories Micheile -Unsplash

Het originele museumpand werd in 1935 ontworpen door de toenmalige stadsarchitect Ad Van der Steur en valt op door de rode baksteen, de ruime salons en tal van knusse hoekjes en kamertjes binnenin. Enkele jaren later, tijdens de Tweede Wereldoorlog, collaboreerde Boijmans met de Duitsers, iets waar de huidige directeur Ex nog altijd stil van wordt. Op die manier bleef wel een groot deel van de collectie intact. Mei 1940 was verwoestend voor Rotterdam, weinig plekken in Europa zijn zo dramatisch platgebombardeerd.

Cruciaal voor de stad vandaag is dat Rotterdam na de oorlog niet besliste om alles in zijn historische glorie herop te bouwen – zoals München of Warschau wel deden – maar dat de stad koos voor het pad van de moderne architectuur.

Een pad dat het tot op vandaag aanhoudt, en dat zie je duidelijk aan de skyline.Van het prachtige centraal station, ontworpen door architect Sybold van Ravesteyn, over het iconische gebouw waarin De Bijenkorf huist, ontworpen door niemand minder dan Marcel Breuer, tot de Erasmusbrug van Ben van Berkel, de kubuswoningen van Piet Blom, het spectaculaire ‘De Rotterdam’-gebouw van Rem Koolhaas en de hippe wijk Katendrecht, waar Rotterdammers naar hartenlust aan het water komen lunchen. Hetzij bij het prestigieuze hotel New York, hetzij in de iets minder formele Fenix Food Factory.

Vleugel afgeknipt

Of de renovatie van het Museum Boijmans Van Beuningen in 2028 de eindstreep zal halen – om even in marathontermen te blijven – is nog maar de vraag. Niet alleen wordt het  budget aan alle kanten behoorlijk uitgerekt, nu zijn er ook nog eens Belgen die met een dagvaarding zwaaien.

Het architectenbureau Robbrecht en Daem realiseerde in 2003 nog een volledig nieuwe glazen zijvleugel voor het museum. In het nieuwe plan van Mecanoo Architecten wordt die zijvleugel met de grond gelijkgemaakt. En dat zonder overleg met Paul Robbrecht of Hilde Daem. Voor wie het nog niet duidelijk mocht zijn: architectuur is een big deal, vooral hier in Rotterdam. En dan blijft de rivaliteit niet altijd sympathiek.

Marathon van Rotterdam, 23 en 24 oktober, nnmarathonrotterdam.nl

Depot Boijmans Van Beuningen: opening op 6 november, tickets via boijmans.nl

Sabato’s favorieten

Rotterdam weigert zich nog langer te wentelen in de rol van stiefzusje van het grote Amsterdam. De Rotterdammers zetten vooral in op de juiste ‘branding’ van hun stad, met de nadruk op het creatieve, hippe en innovatieve karakter.

Hotel The Slaak

©JFilipe Wiens

Architectuurliefhebbers kunnen hun hart ophalen aan dit mooie fiftiesgebouw van architect Jo Vegter, dat sinds 2010 staat opgetekend als nationaal rijksmonument van de stad. Ooit huisden hier de redacties en de drukkerij van twee Nederlandse kranten: Voorwaarts en Het Vrije Volk. Vandaag is het vooral een elegant hotel met ruime kamers en een fijn restaurant Didot34. Hoog ‘Mad Men’-gehalte hier.

Fine dining Héroine

Vooraf reserveren is de boodschap in dit sexy restaurant dat barst van de goede smaak, zowel op het bord als in het interieurdesign en de subtiel aanwezige kunst. Laat je niet misleiden door het hoge rock-’n-rollgehalte van de oprichters Eva Eekman en Michael Schook, dit is fine dining van het hoogste niveau. Het ondernemende duo opent in november trouwens nog een nieuwe zaak: Putaine, drijvend op het water aan de Wilhelminakade.

Kipstraat 12, www.restaurantheroine.nl

Koffie Man met Bril

Mannen met brillen, maar ook vrouwen zonder brillen en alles daartussenin zijn welkom in dit hoofdkwartier van Man met Bril, een koffielabel dat je her en der in de stad terugvindt. Paul Sharo brandt hier eigenhandig de koffie die hij zelf bij plantages wereldwijd gaat selecteren. Resultaat: lekkere koffie, toffe bruisende plek in het noorden van de stad en het ideale souvenir om na een weekend Rotterdam mee naar huis te nemen.

Vijverhofstraat 70, www.manmetbrilkoffie.nl

Cultuur Kunsthal

©Jeroen Musch

Hoewel alle aandacht de komende maanden naar het gloednieuwe Depot zal gaan, ligt daar vlakbij een minstens even interessant museum. Al is de Kunsthal in de strikte zin van het woord niet eens een museum, want in tegenstelling tot Boijmans Van Beuningen heeft de Kunsthal géén eigen collectie. Dus wordt de 3300 vierkante meter grote hal telkens gevuld met vijf verschillende reizende tentoonstellingen. De kans dat daar voor jou iets boeiends tussen zit, is dan ook groot. En mocht dat toch niet het geval zijn, dan kun je hier ook gewoon de knappe architectuur van Rem Koolhaas bewonderen of plaatsnemen op het gezellige terras in het zonnetje.  Museumpark, kunsthal.nl 

Museumpark, www.kunsthal.nl 

Fashion Mostert & Van Leeuwen

©Denise Keus

Hoe historische architectuur, een modern interieur en hedendaagse mode perfect samengaan, dat ontdek je bij Mostert & Van Leeuwen in de gezellige Van Oldenbarneveltstraat. Deze boetiek verkoopt kleding van merken als Dries Van Noten en Stella McCartney en bezit ook een indrukwekkende schoenenkast. Eigenaars Hugo Mostert en Sander Van Leeuwen zijn bovendien meesters in het inrichten van aantrekkelijke etalages.

Van Oldenbarneveltstraat 131, www.mostertvanleeuwen.nl

Wijn WineTank

Deze nieuwe wijnwinkel zet een belangrijke stap in het verduurzamen van de sector. Bij WineTank kom je namelijk geen wijn kopen, je komt hem tanken. Volgens de zerowastefilosofie wordt de wijn hier opgeslagen in gigantische tanks, waarvan enkele zelfs gekoeld, zodat je de wijn naar keuze kunt tanken in een eigen fles, of in een herbruikbare fles die je hier aankoopt. Trouwe klanten krijgen zelfs een ‘tankpas’.

Van Oldenbarneveltstraat 128, www.winetank.eu

Fashion ANSH46

Een ontdekkingsplek voor de echte early adopters. Wouter Leenders en Kelly Erentreich lieten zich in Stockholm inspireren door toonaangevende conceptstores om hier een boetiek te openen met merken die je op weinig andere plekken al kunt vinden. Wie dus graag laat zien dat hij/zij iets van mode kent, kan bij ANSH46 terecht voor stuks van Off-White, Marine Serre, Doublet of Ottolinger. De naam ANSH46 staat simpelweg voor Another Shop, gevolgd door 46, het landnummer van Zweden.

Van Oldenbarneveltstraat 99, ansh46.com

Design Fundamente

Designliefhebber Jarno Kooijman heeft al tien jaar een galerie die zijn naam draagt in het noorden van Rotterdam, maar is nu klaar voor een tweede project: Fundamente, een galerie die iets toegankelijker moet zijn en vooral mooie interieurobjecten uit de 20ste eeuw aanbiedt die een breed publiek weten aan te spreken. Het gebouw waarin de galerie huist, heeft – hoe kan het ook anders – een belangrijke architecturale waarde. Het Industriegebouw, ontworpen door Hugh Maaskant, was een belangrijk symbool in het naoorlogse Rotterdam. Goudsesingel 206, fundamente.nl

Goudsesingel 206, www.fundamente.nl

Drijven HotTug

©Alamy

Varen ze in Amsterdam nog rond in toeristenbootjes, dan verzint Rotterdam iets veel originelers: bij de mensen van HotTug kun je namelijk een ‘varende hottub’ huren: een bootje gevuld met water dat op temperatuur wordt gebracht door een houtkachel. Minimaal twee uur lang dobber je dan over de Rotterdamse kanalen, eventueel zelfs met een cocktail in de hand. Dat kan allemaal worden geregeld.

Unicum Floating Farm

©Shutterstock

Een beetje buiten het stadscentrum gelegen, maar een unicum in de wereld: de allereerste drijvende boerderij. Een manier om verse producten en landbouwdieren opnieuw een plek te geven in de stad. Deze boerderij is niet alleen bijzonder omdat ze drijft, er wordt ook heel hoog ingezet op circulariteit: een groot deel van het dieet van de koeien bestaat uit organische reststromen afkomstig uit de stad. In het winkeltje aan de boerderij kun je drijvende melk, eieren, karnemelk en nog tal van andere verse producten kopen. Gustoweg 10, floatingfarm.nl

Gustoweg 10, www.floatingfarm.nl

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie