Wie de gehakte crocs van Balenciaga of de hoefachtige Tabi-schoenen van Maison Margiela maar te soft vindt, is met Beate Karlsson gegarandeerd ‘in for a ride’. De Zweedse ontwierp al dijhoge silicone laarzen met vier tenen, klauwachtige sandalen gemaakt met 3D-geprinte vingers en harige oversized moonboots waarvoor ze – zo lijkt het wel – Chewbacca vilde. Ideaal voor als je geen zin hebt om je benen te scheren.
Karlsson groeide op in Stockholm en verhuisde op haar negentiende naar New York. Ze studeerde er aan de Parsons School of Design. Andere notabele alumni van die prestigieuze school: Roy Lichtenstein, Marc Jacobs, Alexander Wang en Tom Ford. Na haar studies ging ze aan de slag bij het Amerikaanse modehuis Coach, als designer van het ‘special projects’-team. Daarna werkte ze bij het Amerikaanse merk Pyer Moss, als hoofd van de accessoiredienst.
De 27-jarige Karlsson is sinds 2020 creatief directeur bij Avavav. Het in Firenze gevestigde label werd in 2017 opgericht door Linda en Adam Friberg, het duo dat ook achter de ketens Cheap Monday, Monki en Weekday zit. ‘Ik was van in het begin heel duidelijk dat ik eigenlijk mijn eigen merk wilde lanceren’, vertelde ze over die samenwerking aan Vogue. ‘Als dit een project van lange duur zou worden, moest ik de vrijheid krijgen om mijn eigen creatieve visie te vormen.’
Om die visie tot leven te brengen gaat Karlsson graag aan de slag met klei en silicone. Ze noemt de DIY-cultuur een van haar belangrijkste inspiratiebronnen. Haar bombastische designs zijn nog nét draagbaar en balanceren op de grens van mode en kunst.