Advertentie

Actuapedia: zoeken is vinden

Deze week is de nieuwe internetuitgeverij Actuapedia gelanceerd. Het bedrijf werkt naar eigen zeggen volgens een uniek business-model en commercialiseert zoekwoordsites. Wie zijn zoekterm in Google invoert, ziet een specifieke Actuapedia-pagina hoog in de zoekresultaten verschijnen. Hoe het bedrijf dat precies klaarspeelt is een bedrijfsgeheim, maar dat er manieren zijn om de Google-resultatenlijst te manipuleren is al langer geweten.

Actuapedia brengt zoekwoordsites over alle woorden uit de Nederlandse taal. De sites geven telkens de essentie weer over dat zoekwoord. Adverteerders kunnen hun product op die manier heel gericht onder de aandacht van geĆÆnteresseerde consumenten brengen, dat heet dan contextuele advertising. Actuapedia vraagt pas geld als er doorgeklikt wordt vanuit de zoekresultaten naar de gesponsorde site bij Actuapedia.

De uitgeverij is van plan om 1 zoekwoordsite per dag online te zetten. Die kunnen gaan over snowboarden, hypotheekleningen, kantoormeubelen? over alle 270.000 woorden van het Nederlands, dus. De eerste Actuapedia-site, die op woensdag 21 februari live ging, handelt alvast over moedertaal.

De man achter Actuapedia is Gert Van Wichelen, geen onbekende in de mediawereld. Hij startte eerder de sponsored magazines-uitgeverij Propaganda en Himalaya, uitgever van het reismagazine Grande.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud