Proficiat: u heeft gewonnen

'De persoon van het jaar bent u', stelde het weekblad Time op zijn cover, waarop een computerscherm staat afgebeeld met een folie waarin de lezer zichzelf ziet. Meteen krijgt ook het zogenaamde Web 2.0, waarbij alles in het teken staat van het delen van informatie op internet, een complimentje uit onverwachte hoek. Dat delen van informatie is overigens veel meer dan videofilmpjes.

Volgens Time verdienen de mensen die actief communiceren via internet de titel 'omdat ze bijdragen tot een nieuwe digitale democratie'. De voorbeelden bij uitstek van het nieuwe internetgebruik zijn, volgens Time, sites als Wikipedia, YouTube en MySpace. Het blad eert daarnaast ook de makers van weblogs, van fotocollecties en van podcasts.

Die nieuwe toepassingen van het internet, ook wel Web 2.0 genoemd, zijn voor Time een revolutie. 'Het is een gigantisch sociaal experiment en een kans om een nieuw soort internationale verstandhouding te creëren', klinkt het. Toch is Web 2.0 geen nieuw verschijnsel en is de internetgebruiker al langer betrokken partij. Zo laat de Zuidkoreaanse internetkrant Ohmynews sinds jaar en dag zijn lezers zelf verslag uitbrengen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud