Apple krijgt pakken gratis reclame

Wanneer de Amerikaanse technologiefabrikant Apple zijn jaarrekening neerlegt, zal daarin één getal ontbreken: de 400 miljoen dollar (303 miljoen euro) aan reclameruimte voor de iPhone, het gsm-toestel dat het bedrijf van Steve Jobs later dit jaar op de markt brengt. Het is dan ook geld dat Apple helemaal niet heeft hoeven uitgeven: Jobs kon na zijn presentatie van de iPhone in San Francisco op zoveel media-aandacht rekenen dat Harvard-prof David Yoffe zich begon af te vragen hoeveel al die gratis reclame het bedrijf had opgeleverd.

Yoffe kwam uit op een bedrag van 400 miljoen dollar, volgens hem geld dat Apple anders had moeten uitgeven aan échte reclameruimte en meteen een nieuw record. Al is het bedrijf van Jobs natuurlijk niet aan zijn proefstuk toe: Apple slaagt er al jaren in om - dankzij een leger trouwe en erg communicatieve fans - veel meer 'buzz' te genereren dan zijn 3 procent marktaandeel zou doen vermoeden.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud