Bedrijfsblogs nog verre van populair in België

Slechts zes procent van de ondernemingen in ons land gebruikt een bedrijfsblog als communicatiemiddel. 56 procent van de bedrijven ziet zelfs geen enkele opportuniteit in een dergelijke blog. Dat blijkt uit een enquête van communicatiebureau Leads United naar corporate blogging.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij zeventig communicatieverantwoordelijken van consumentenbedrijven, IT-ondernemingen en lokale en nationale overheden. Van de ondervraagden is 93 procent bekend met het fenomeen weblogs en geeft 37 procent aan regelmatig blogs te lezen. Een meerderheid (68 procent) doet dat voor het bedrijf. Uit het onderzoek blijkt verder dat 27 procent van de ondervraagden weet heeft van bloggende werknemers. Toch heeft nog maar vier procent van de bedrijven specifieke blogging guidelines voor het personeel opgesteld. Controle is er sowieso nauwelijks op wat er geschreven wordt: slechts twee communicatieverantwoordelijken verklaarden systematisch weblogs voor het bedrijf te monitoren.

De bloggende ondernemingen in het onderzoek waren drie IT-bedrijven van Amerikaanse origine, een overheidsbedrijf en een lokale overheid. Bij de bevraagde consumentenbedrijven, die dagelijks in contact komen met consumenten is corporate blogging momenteel nog onbestaande, stellen de onderzoekers vast.

Van de geënquêteerden die wel heil zien in een bedrijfsblog, denkt 89 procent in hoofdzaak aan een blog voor externe communicatie. Een ruime meerderheid ziet de weblog als marketinginstrument en niet zozeer als middel om conversaties over het bedrijf op gang te trekken, om intern te communiceren of om aan community building te doen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect