Advertentie

Campagne filmindustrie slaat bal mis

Na de platenmaatschappijen is het nu aan de filmindustrie om te reageren op de problematiek van illegale downloads. Zij doen dit met een informatiecampagne. Jammer genoeg wel met foute informatie. "Illegale films uitwisselen is stelen" titelt de advertentie die deze week in een aantal nationale media verscheen. "Juridisch is dat fout", repliceert Prof. Jos Dumortier van het Interdisciplinair Centrum Recht en Informatica van de KU Leuven. "Het is geen diefstal in de zin van het strafwetboek, omdat er niets wordt weggenomen". Muziek- en filmpiraterij is wel illegaal en een inbreuk op het auteursrecht, maar het wordt door de wetgever beschouwd als namaak, niet diefstal, verduidelijkt Dumortier.

De campagne van de filmindustrie begaat nog een aantal andere missers. Zo vermeldt de krantenadvertentie alleen de URL www.houdedief.be. Op die website, die amper bruikbare informatie aanbiedt, is maar met grote moeite te achterhalen van wie de informatie afkomstig is. De auteurs verschuilen zich achter de naam de Belgian Antipiracy Foundation (BAF). Alleen wie een PDF-document met een persmededeling downloadt, komt erachter dat achter deze organisatie in feite de Vereniging van Filmdistributeurs van België (VFDB) schuilt. Voor een "informatiecampagne" is dat toch wel jammer.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud