Dell opent echte winkel in virtuele wereld

De virtuele wereld Second Life krijgt steeds meer aantrek. Zoveel zelfs dat een bedrijf als Dell heeft besloten om er een winkel te openen. In deze winkel kan u niet alleen virtuele computers kopen, maar ook pc's voor de echte wereld. Second Life is een bloeiende, groeiende wereld. Maar hoe lang nog?

Hoewel de virtuele wereld van Second Life al sinds 2003 bestaat, is het enthousiasme hierrond de voorbije maanden sterk toegenomen. Deze week nog besloot IBM's CEO Sam Palmisano een toespraak voor zevenduizend Chinese werknemers in deze virtuele wereld te houden. Bijna tegelijk besloot Dell om in Second Life een etalagezaal te openen. Opvallend detail; in deze winkelruimte zijn niet alleen pc's voor de virtuele wereld te koop, maar ook tastbare pc's voor gebruik in de echte wereld. De computerfabrikant ziet Second Life namelijk als een geschikt kanaal om zijn highend XPS-gamecomputers te promoten.

De virtuele pc's en notebooks die Dell aanbiedt, zijn eigenlijk gewoon goed uitziende accessoires voor een spelpersonage. Veel functionaliteit bieden ze niet, op wat gescripte mogelijkheden na. Een virtuele Dell-computer kan bijvoorbeeld aangeven wanneer een bevriend personage in de buurt is.

Helemaal virtueel wil Dell de verkoop van echte pc's nog niet laten verlopen. Virtuele Dells kunt u betalen met 'Linden Dollars', de Second Life-munteenheid die gekoppeld is aan de Amerikaanse dollar. Maar om een echte Dell-computer, zoals een XPS-notebook, aan te schaffen, telt alleen harde cash.

De virtuele omgeving van Second Life wordt dus in toenemende mate gezien als een verlengstuk van de echte wereld, in plaats van als een parallelle wereld die louter voor ontspanning wordt gebruikt. Aangezien de Linden Dollars ook te koop zijn met echt geld, zien sommigen al een hele economie ontstaan. Maar er dreigen wolken aan de virtuele horizon. Begin deze week kregen de Second Life-burgers een waarschuwing dat er een programma werd ontworpen, CopyBot genaamd, dat objecten in Second Life kan kopiëren. Linden, het bedrijf dat Second Life heeft ontworpen, neemt de dreiging ernstig, maar geeft toe dat het voorlopig weinig meer kan doen dan geval per geval onderzoeken of 'copyrights' werden geschonden met dit programma. Vele ondernemers die leven van objecten die ze voor Second Life hebben ontworpen, vrezen alvast dat er in deze virtuele wereld weldra voor hen niet veel meer te rapen valt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud