eBay als marketingmachine

In de Belgische etalage van de online veiling eBay waren de voorbije dagen opnieuw enkele opmerkelijke koopjes te vinden. Reizen van touroperator Neckermann, een bronzen leeuw van het voorbije reclamefestival in Cannes en een heus kamerorkest. Alle drie hebben ze één ding gemeen: meer nog dan het artikel zelf willen deze koopwaar vooral de verkoper zelf aanprijzen.

De Beethoven Academie gaat ongetwijfeld lopen met de prijs voor de strafste eBay-actie van de voorbije week. Dit klassieke 35-koppige orkest uit Mechelen biedt zijn diensten aan de hoogste bieder aan. Een ludieke protestactie die volgde op het schrappen van de structurele subsidies aan het orkest door Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux. In een interview met de krant De Tijd schat zakelijk leider Bart Michels dat er minstens een half miljoen euro nodig is om alle geplande activiteiten voor het jaar 2007 tot een goed einde te brengen. De veiling loopt nog tot dinsdag 4 juli. Donderdagnamiddag bedroeg het hoogste bod 8.100 euro.

Ook reisorganisatie Neckermann gebruikt eBay als marketinginstrument. Eerder lanceerden de Franse touroperator Nouvelles Frontières en het Duitse Lufthansa een gelijkaardig aanbod. De verkoopprijs van de Neckermann-reizen start telkens aan 1 euro. Voor wie niet met het eBay-systeem vertrouwd is: een eBay-veiling krijgt bij aanvang een startprijs en een tot op de seconde vastgelegde duur van de veiling mee. Al bieden steeds meer verkopers ook de mogelijkheid om een vaste prijs voor een artikel neer te tellen.

De onwaarschijnlijke populariteit van eBay.be (tot ongeveer 2 miljoen unieke bezoekers per maand), maakt van de veilingsite een ultieme marketingtool. En ere wie ere toekomt: die populariteit heeft misschien wel iets te maken met de bekroonde guerrillacampagne van het Belgische reclamebureau Mortierbrigade. Leegstaande winkelpanden in drukke winkelstraten kregen destijds een plakkaat met 'Moved to eBay' opgeplakt. Een reclamestunt die vorige week in Cannes een bronzen leeuw wegkaapte. Door die prijs nu ook online te veilen, breit Jens Mortier en de zijnen een logisch vervolg aan hun eBay-actie.

O ja, mocht u toevallig een orkest of snoepreisje op het oog hebben, dan kunt u het bieden beter uitstellen tot het allerlaatste moment. 'Sniping' heet zoiets in vakjargon. Een tip die twee Zuid-Koreaanse onderzoekers publiceerden in het juni-nummer van het wetenschappelijk tijdschrift Physical Review E. Beide wiskundigen van de universiteit van Seoel baseerden zich hiervoor op meer dan een half miljoen eBay-veilingen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud