Klanten meer tevreden over hardware dan over software en internet

Computerfabrikanten Lenovo/IBM en Hewlett-Packard voeren de rangschikking aan op het vlak van klantentevredenheid over technologiebedrijven. Telecombedrijf Scarlet heeft de minst tevreden klanten. Dat blijkt uit een onderzoek dat het vakblad Smart Business Strategies liet uitvoeren door consultingbureau InSites Consulting bij meer dan vijfhonderd Belgische bedrijven.

De tevredenheidsrangschikking beperkt zich tot de twintig grootste technologieleveranciers in ons land. Voor kleinere leveranciers blijken de cijfers minder representatief aangezien het soms om een vrij versnipperde markt gaat. Naast Lenovo/IBM en Hewlett-Packard vervolledigen Toshiba, Sun Microsystems en Dell de top vijf. Onderaan de top 20-lijst bengelen Microsoft, Oracle en Scarlet.

Het tevredenheidscijfer hangt echter in grote mate af van de sector waarin de aanbieders zich bevinden. Zo zijn ondernemingen het meest tevreden over hun hardware-infrastructuur. Meteen de reden waarom hardwarebedrijven als Lenovo/IBM en HP de lijst aanvoeren. Software telt traditioneel minder tevreden klanten. Telecomoperatoren (voor telefonie en internet) en dienstenleveranciers situeren zich tussenin. De meeste leveranciers situeren zich met hun tevredenheidscijfers rond het gemiddelde binnen hun deelsector. Enkel telecomoperator Scarlet heeft de twijfelachtige eer om het, in dit onderzoek van Smart Business Strategies, een stuk slechter te doen dan sectorgenoten zoals Belgacom en Telenet.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud