Hoog scoren in de zoekrobotten

Een behoorlijk deel van het bezoek op uw website geraakt daar via een zoekrobot. Zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat uw site bij de top van de traditionele zoekresultaten verschijnen, als surfers naar webpagina's zoeken naar een bepaald onderwerp. Naast Google en Yahoo, is hierbij ook MSN van Microsoft in de wereld van de zoeksites van tel. Bij hen hoog eindigen, kan flink wat extra bezoek opleveren. Maar hoe krijgt u dit voor mekaar?

Zoekmachineoptimalisatie is geen exacte wetenschap. Het draait meer om proberen en testen, dan om een of andere geheime sleutel. Bovendien is het ook een kwestie van expertise, die steeds vaker door gespecialiseerde bedrijven wordt aangeboden. Toch kan ook de doorsnee site-uitbater met enkele vuistregels rekeninghouden, want een aantal zaken zijn bijna altijd van tel. Hieronder de frequentie waarbij een bepaald trefwoord op een homepagina opduikt, in vergelijking met het trefwoord waar via de zoeksite naar wordt gezocht. Ook de sitepopulariteit, gemeten met het aantal links op andere webpagina's, speelt vaak een belangrijke rol. Een site als Google reikt zelf al enkele tips aan om aan hun eisen te voldoen. Zo beveelt het een duidelijke hiërarchische structuur, waarbij iedere pagina bereikbaar zou moeten zijn via ten minste één statische tekstkoppeling. Google leest uw site immers grotendeels als tekst en is hierdoor moeilijk te combineren met een technologie als Flash. Controleer bovendien ook uw site op dode links en op de juistheid van de achterliggende HTML-code. Want Google houdt niet erg van fouten in de code.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud