Tip van de week: Al bloggend door het (bedrijfs)leven

Twitter.com, zowat dé hype van het moment, is op het eerste gezicht een extreme vorm van bloggen en puur tijdverdrijf. De website biedt haar gebruikers immers de mogelijkheid om via ultrakorte berichtjes de buitenwereld op elk moment van de dag te laten weten wat men aan het doen is. En toch hebben ook zakelijke gebruikers ondertussen de voordelen van Twitter ontdekt.

De timing van de berichten is razendsnel. De site biedt zelfs aan u een berichtje te sturen wanneer het al meer dan 24 uur geleden is dat u nog een update over uw leven op het net gegooid hebt. Dat updaten kan overigens via het web, via een 'instant messaging' programma of via uw gsm. Het is met andere woorden bloggen in kleine porties.

Tegelijkertijd past Twitter in het lijstje van 'sociale' tools, waar ook bedrijven hun voordeel mee kunnen doen. Gebruikers bepalen immers zelf wie de berichtjes te lezen krijgt, op basis van een groep 'vrienden' die men via de site kan definiëren - al mogen dat natuurlijk ook collega's zijn. Naarmate de site groeit duiken steeds meer zakelijke toepassingen op. Die steunen allemaal op het principe dat Twitter-berichten tegelijkertijd bij iedere gebruiker uit de vriendengroep terechtkomen, maar alleen hoeven gelezen te worden wanneer men ook werkelijk naar de site surft. En dat is een duidelijk voordeel ten opzichte van e-mail of chat. Omdat men bovendien kan opvragen wie de vrienden van zijn vrienden zijn, wordt Twitter ook gezien als een instrument om te netwerken. Zelfs het nieuws hoeft u niet te missen tijdens uw verkenningstocht op de site, want ook de BBC heeft Twitter als medium ontdekt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect