YouTube, de jongste hype op internet

De videosite YouTube, die slechts een negental maanden operationeel is, ontpopt zich stilaan tot dé webtelevisiezender op internet. YouTube is een website voor het kosteloos uploaden, bekijken en delen van videofilms door internetgebruikers. Naast zelfgemaakte video's verschijnen er ook filmtrailers en videoclips.

Samen met gemeenschapssite MySpace is YouTube vandaag een van de online aandachtstrekkers van het moment. Volgens analysebedrijf Alexa is de videosite inmiddels zelfs populairder dan MySpace. Ook een internetprovider als Telenet ziet een groot deel van zijn bandbreedte ingenomen door video streams, van YouTube in het bijzonder.

Volgens Alexa zou het aantal YouTube-bezoekers in het eerste half jaar van 2006 verdrievoudigd zijn. Dagelijks worden meer dan 100 miljoen videoclips van professionals en amateurs bekeken. De site steekt intussen in populariteit zelfs bestaande televisieprogramma's naar de kroon. De populairste video's op YouTube halen tegenwoordig soms zelfs meer downloads dan de populairste televisieprogramma's in de VS zoals American Idol.

Succes kent veel aanhangers. Zo willen platenmaatschappijen Warner Music en EMI clips van hun artiesten gratis op de populaire videosite plaatsen. Waarmee YouTube een ernstige concurrent zou worden van muziekzenders als MTV. Anderzijds wil mediagroep Fox Entertainment Group starten met de verkoop van downloadbare films en afleveringen van televisieprogramma's op de websites van de mediagroep, waaronder dus ook YouTube. Intussen is er ook al interesse uit onverwachte hoek: een Amerikaans bedrijfje heeft intussen al een pornografische versie van de populaire videosite gelanceerd: PornoTube.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud