Advertentie

Mybarackobama.com: De nieuwe internetpresident

De Amerikaanse Democratische presidentskandidaat Barack Obama surft met zijn presidentiële campagne helemaal op de golf van het zogenaamde Web 2.0. Daarbij is het ook hier de bedoeling dat gebruikers van de site hun steentje kunnen bijdragen en een platform aangereikt krijgen om met elkaar van gedachten te wisselen.

Op Mybarackobama.com kan iedereen een eigen blog of een vriendennetwerk à la MySpace beginnen. Op tien dagen tijd hebben al duizenden aanhangers een blog aangemaakt en een fondsencampagne gestart. Als de activiteit op zijn site een goede waardemeter is voor de 'echte' verkiezingen, mag de zwarte kandidaat het beste verhopen.

Obama is niet de eerste en waarschijnlijk niet de laatste politicus die de troeven van het internet uitspeelt. Bekend voorbeeld is de voormalige Democratische kandidaat Howard Dean. Bij de vorige presidentsverkiezingen maakte Dean actief gebruik van internet om zijn aanhang samen te brengen en om geld op te halen. De contactsite Meetup.com speelde toen een centrale rol in zijn internetstrategie. Meetup.com was een 'community avant la lettre' en bracht toen ook al internetgebruikers met dezelfde interesses met elkaar in contact.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud