Onlinewinkels kunnen klanten nog altijd moeilijk overtuigen

Ondanks dat e-commerce stilaan ingeburgerd lijkt, hebben onlinewinkeliers het nog altijd even moeilijk om bezoekers van hun website tot kopen aan te zetten. Dat blijkt uit een studie van de 'e-tailing group', onder zowat 160 onlinewinkels.

De onderzoekers wijzen erop dat bij de onderzochte winkeliers de zogenaamde 'conversion rate' over de laatste jaren stabiel blijft op gemiddeld 2 à 3 procent. Dit percentage legt bloot hoeveel bezoekers van een site er ook effectief tot aankoop zijn overgegaan. Als het aantal kopers de voorbije jaren toch is gestegen, komt dat dus vooral doordat websites doorgaans meer bezoekers over de virtuele vloer krijgen dan vroeger.

Willen onlinewinkeliers hun 'conversion rate' omhoog krikken, dan moet ze volgens de onderzoekers het gedrag van hun bezoekers beter trachten te analyseren. Dit laat dan onder meer toe om mogelijke obstakels bij het bestellen uit de weg te ruimen. Het vroegtijdig stopzetten van een aankoop is namelijk een oud zeer in de wereld van e-commerce. Maar meestal hebben, zo meent de 'e-tailing group', onlinehandelaars dit ook aan zichzelf te wijten. Zo blijkt dat in driekwart van de gevallen de site niet vraagt, bijvoorbeeld via e-mail of een pop-up, waarom de klant tijdens het online bestellen afhaakt. 'Al ligt het door de privacy wetgeving ook wel moeilijk om klanten hierover persoonlijk te benaderen', nuanceren de onderzoekers.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect