Toyinima.be: Ketnet gaat YouTube

De VRT lanceert een nieuwe website, Toyinima, waarop kinderen vanaf acht jaar zelfgemaakte digitale filmpjes kwijt kunnen met hun speelgoed in de hoofdrol. De doelgroep van deze 'YouTube' zijn alle 'kids' van '8 tot 88' . De naam van deze internettoepassing is een kruising tussen speelgoed ('toy') en cinema. De filmpjes kunnen worden gemaakt op basis van een serie foto's die ze met de webcam of een digitaal fototoestel hebben gemaakt.

Enkele experimenten staan nu al online. Zo stak een jongen een gevecht in elkaar tussen twee robotten en een meisje filmde een huwelijksfeest met Lego-figuren. Kinderen worden zo de regisseur van hun eigen fantasie en leren spelenderwijs omgaan met interactiviteit en multimedia. Ook is het de bedoeling dat er een 'community' wordt gecreëerd van kinderen die mekaars filmpjes bekijken en becommentariëren.

De VRT ziet er wel op toe dat een en ander 'veilig' gebeurt. De inhoud en de reacties worden dus zorgvuldig gescreend. Een expliciete Barbiescène op de tonen van de 'Pussy Cat Dolls' zal op Toyinima dus genadeloos worden gecensureerd. Na de multimedia-applicatie Ketnetkick bewijst de Vlaamse openbare omroep dat ze een voortrekkersrol blijft spelen in digitale applicaties voor kinderen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud