TuneCore maakt de platenmaatschappij overbodig

De platenmaatschappijen krijgen opnieuw een mokerslag te incasseren nu hun business model compleet onderuit gehaald wordt door de internetdienst TuneCore.com. Het concept: zet uw muziek zelf in de etalage van de online muziekwinkels en voorkom zo dat allerlei andere lui een deel van de winst opstrijken.

'Dankzij TuneCore kun je de wereld eigenhandig bereiken met je muziek, zonder dat je de rechten op de liedjes moet afstaan', licht oprichter en CEO Jeff Price toe. 'Bovendien verdwijnt er niets in de zakken van anderen: de artiest krijgt al het geld'. Bijna al het geld dan. Want TuneCore rekent de muzikant wel een klein bedrag aan voor het 'aanmelden en onderhouden' van songs bij de diverse online muziekwinkels, waaronder de iTunes Store, Connect, Rhapsody, eMusic en Napster. Het gaat dan om een jaarlijkse kost van 9,98 dollar per album en een eenmalig bedrag van 99 dollarcent per lied én per winkel.

TuneCore mag dan vooral klinken als een interessante optie voor beginnende muzikanten die geen platenlabel vinden, ook door de wol geverfde artiesten hebben de weg naar de dienst ondertussen gevonden. De naam die in dat rijtje het meest in het oog springt is die van Frank Black (The Pixies).

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n