leading story

Barco krijgt prijs beste communicatie

©Mediafin

Barco verdiende vooral veel punten met de informatie over de activiteiten per marktsegment en de presentatie van de geconsolideerde rekeningen.

De Belgische Vereniging van Financiële Analisten (BVFA) heeft al voor de 57ste keer de financiële communicatie van de Belgische beursgenoteerde ondernemingen doorgelicht.

Ze beoordeelt de permanente informatie, de relaties met beleggers en de persberichten over de financiële resultaten. Met permanente informatie bedoelt de BVFA informatie over onder meer de activiteit, de strategie, de risico’s en het aandeelhouderschap.

Barco haalt dit jaar de hoogste totaalscore. Telenet krijgt de zilveren medaille en KBC de bronzen. De winnaars van de jongste drie jaar - WDP, Telenet en Solvay - kwamen niet in aanmerking voor de prijs.

Voor de permanente informatie scoorde Barco het best. De analisten verwijzen naar de informatie over de activiteit en de diensten van de verschillende marktsegmenten. Ook de informatie over de risico’s en de elektronische archieven werden goed onthaald. ‘De analisten waren onder de indruk van de presentatie van de geconsolideerde rekeningen en de helderheid van de bijlagen bij de rekeningen.’

De investor relations (IR)-manager moet analisten helpen de activiteiten, strategie en risico’s te begrijpen. Ahold Delhaize is daar het best in geslaagd dankzij de beschikbaarheid en de snelle antwoorden van de IR-manager. Ook de verspreiding van consensusprognoses van analisten voor de publicatie van de resultaten en de toelichting van de resultaten tijdens vergaderingen met analisten kregen goede punten.

WDP publiceert de beste persberichten. De BVFA merkt op dat die informatie bevatten over de exploitatiekosten en snel na het einde van het kwartaal worden gepubliceerd.

De analistenvereniging reikt ook een aparte prijs uit aan het best communicerende bedrijf dat geen deel uitmaakt van de Bel20. Ook die prijs gaat dit jaar naar Barco.

Gesponsorde inhoud

Partner content