Advertentie
Advertentie
weekboek

Zet geen soda aan de dijk

B edrijven die zich niet aan de snel veranderende technologie of de maatschappij aanpassen, zijn vaak een vogel voor de kat. Mastodonten als General Electric, Nokia, Lucent of General Motors prijkten twintig jaar geleden in de top van de grootste beursgenoteerde bedrijven ter wereld. Nu zijn ze nog slechts een schim van de goden die ze toen waren, en domineren reuzen als Apple, Amazon of Google het firmament. De meeste genoteerde bedrijven in ons land passen zich gelukkig wel tijdig aan. Solvay (+3,5%, 107,25 euro) is daar een perfect voorbeeld van. In de jaren negentig besefte het nog deels familiale chemieconcern dat het weg moest van de bulkchemie met zijn moordende concurrentie. Via het Italiaanse Ausimont en het Franse Rhodia kocht het zich tot de wereldtop in fluor- en fijnchemie, en vind je Solvays producten terug in computers en vliegtuigschermen. Via het Amerikaanse Cytec levert Solvay composietkunststoffen voor de lucht- en ruimtevaart en voor smartphones. Maar tegelijk beseft Solvay dat het niet altijd loont om de historische activiteiten vaarwel te zeggen. Want daar blijf je tenslotte een meester in.