Advertentie
voorkennis

Opstoot van goudkoorts

‘Three Studies for a Portrait of John Edwards’, Bacon. ©AFP

Het nieuws ontleed nog voor het nieuws is

Zal de zeepbel barsten of is de hausse op de kunstmarkt van het duurzame type. Die vraag wordt de komende week beantwoord op vier lenteveilingen van Christie’s en Sotheby’s in New York. Christie’s opent de festiviteiten vanavond al, met een veiling van impressionistische en moderne kunst.

Het antwoord op de vraag zal worden gezocht in de vergelijking met de herfstveilingen in november. Toen gingen alle remmen los. Op 13 november beleefde Christie’s zijn beste veiling ooit: 69 kunstwerken van na 1945 brachten 691 miljoen dollar op, een kleine 512 miljoen euro. De kers op de taart was de verkoop van ‘Three Studies of Lucian Freud’ van Francis Bacon voor 142,4 miljoen dollar. Daarmee onttroonde het ‘De schreeuw’ van Edvard Munch als duurst geveilde kunstwerk ooit.

Dat record wordt waarschijnlijk niet gebroken, maar de vier veilingen zullen naar verwachting samen 1,5 miljard dollar opbrengen. Als dat het geval is, ontploft de zeepbel niet. De vraag is trouwens of er wel sprake is van een zeepbel. Waarom wordt zoveel geld voor een kunstwerk geboden? Omdat de vraag het aanbod overtreft, een simpel marktmechanisme. En omdat er zoveel vraag is, wordt er ook veel kwaliteit aangeboden. Er zijn altijd wel verzamelaars die kunstwerken willen of moeten verkopen.

‘De markt wordt aangedreven door kwaliteit’, zei Alex Rotter, hoofd van de afdeling hedendaagse kunst van Sotheby’s vorige week. ‘Daarom is het logisch dat de prijzen stijgen.’ Christie’s beaamde dat: ‘We hadden genoeg topstukken om uit te kiezen. We zijn erg selectief geweest.’

Al bij al heeft de crisis de kunstmarkt niet eens zo veel parten gespeeld. Vorig jaar bedroeg de wereldwijde omzet volgens het Art Market Report van Tefaf 47,4 miljard euro. Enkel in het precrisisjaar 2007 ging het nog harder: 48 miljard euro. In 2009 volgde door de financiële crisis wel een zware terugslag, met een omzet van 28,3 miljard euro. Maar dat lage omzetcijfer moet gerelativeerd worden.

De topkunst, het soort dat op de lenteveilingen van Christie’s en Sotheby’s wordt verkocht, is nooit echt stilgevallen. Om de simpele reden dat de nieuwe rijken uit het Midden-Oosten, Rusland en China altijd topkunst zijn blijven kopen. Nu de crisis verteerd lijkt, komen de ‘oude rijken’ daar weer bij. De kunstmarkt is de voorbije jaren kortom geglobaliseerd.

Francis Bacon breekt zijn eigen record allicht niet, maar zijn triptiek ‘Three Studies for a Portrait of John Edwards’ is met 75 miljoen dollar wel het hoogst geschatte kunstwerk. Het wordt op 13 mei bij Christie’s verkocht. Een titelloos werk van Rothko en ‘Race Riot’ van Andy Warhol - ook bij Christie’s - zouden 50 miljoen dollar moeten opleveren. Bij Sotheby’s, al jaren het nummer twee, is een groep zelfportretten van Warhol het hoogst geschatte werk: tussen 25 en 35 miljoen dollar.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud