Advertentie
Advertentie
onze mening

Bijten blaffende honden dit keer?

‘Door de dominante positie van Lufthansa wordt een normale zakenrelatie vrijwel onmogelijk’, kloeg de BTO, die de grootste reisagenten groepeert in ons land, vier jaar geleden. Lufthansa en Brussels Airlines maken deel uit van Star Alliance en die had en heeft een marktaandeel van meer dan 50 procent op Brussels Airport. Een klacht bij de Raad voor Mededinging kwam er net niet. En nu is het weer de Lufthansagroep die eenzijdig een toeslag op zakentickets oplegt om de hoge kosten van de GDS-en als Amadeus te counteren. De BTO blaft opnieuw, maar bijt (nog) niet, maar de aankoopdirecteurs van de bedrijven (BATM) dreigen nu met een boycot zonder het woord uit te spreken. Het is niet zeker of het dit keer op een sisser uitdraait. In Europa rukken de Ryanairs - dat Amadeus wel aan de borst drukte - op en bij intercontinentale routes is er de invasie van de Arabische carriers. Lufthansa en Brussels Airlines passen dus beter op hun tellen.