weekboek

Deugdelijk bestuur | Bedrijven open over financiering politiek

In de VS hebben vijf bedrijven, waaronder de voedingsgroep Mondelez en de verzekeraar Chubb, toegezegd transparant te zullen zijn over hun politieke uitgaven, in het bijzonder over bedrijfsfondsen die ze gebruiken voor de verkiezingscampagnes, om bepaalde kandidaten bij de verkiezingen te steunen, en voor politieke lobbying. Dat gebeurt onder druk van institutionele beleggers en activistische aandeelhouders. Die stellen dat meer transparantie deel uitmaakt van deugdelijk bestuur. ‘Ik stel vast dat bedrijven in de huidige hypergepolariseerde politieke omgeving bezorgd zijn over het grotere reputatierisico van hun politieke bestedingen’, zei Bruce Freed (foto), de voorzitter van het Center for Political Accountability, in de zakenkrant Financial Times. De organisatie legt resoluties ter stemming voor op de aandeelhoudersvergaderingen. In 2005 kregen die gemiddeld de steun van 9 procent van de aandeelhouders, nu is dat al 34 procent. ‘Als je een sterke stemming krijgt, zien de bedrijven dat als een sterke boodschap’, zegt Freed. Zijn organisatie heeft al met 173 beursgenoteerde bedrijven in de VS afspraken gemaakt over meer transparantie over hun politieke uitgaven.