Advertentie
Advertentie
onze mening

Hell by the dashboard light

De donkere wolk die de dreigende Europese boete jarenlang boven Recticel was, is opgelost met een zware plensbui in plaats van de gevreesde windhoos. CEO Olivier Chapelle kan nu fulltime focussen op het stroomlijnen van het conglomeraat. Dat is hard nodig. Zelfs na de koersklim noteert het aandeel onder de boekwaarde. Beleggers gaan ervan uit dat het management aandeelhouderswaarde vernietigt door op de huidige manier voort te doen. Gelijk hebben ze: over het boekjaar 2012 haalde alleen de isolatietak een bevredigend rendement. De drie andere takken (soepelschuim, matrassen en auto-interieur) waren met circa 3 procent winstmarge nauwelijks het zout in de pap waard. Vooral de tak auto-interieur, die in essentie dashboards ‘opspuit’ voor verschillende autobouwers, is temidden de bikkelharde concur- rentie in een krimpende Europese automarkt zorgenkind nummer 1: over de eerste jaarhelft leverde die afdeling met bijna een vijfde van de omzet één twintigste van de bedrijfswinst. De winstmarge was een tiende van de isolatietak, die met 16 procent van de omzet bijna de helft van de bedrijfswinst aanlevert. Tijd om dat kroonjuweel te isoleren door kritisch alle afdelingen tegen het licht te houden.