leading story

Herkenningsapp Spott bekroond tot beste nieuwe merk

Met de app Spott kunnen kijkers producten die ze zien in tv-programma’s, reclamespots of online video’s met enkele klikken opzoeken en eventueel bestellen. ©rv

De titel Belgium’s New Brand of the Year gaat dit jaar voor het eerst naar een puur digitaal merk. Spott, de app waarmee u spullen kunt kopen die u op tv of in video’s ziet, krijgt zo nog een erkenning voor een indrukwekkend groeiparcours.

Het gaat hard voor Jonas De Cooman en Michel De Wachter, de Vlaamse bedenkers van de ‘Shazam voor de e-commerce’. Amper een goed jaar na de lancering kondigde het bedrijfje een eerste overname aan, van de Hollywood-start-up Spylight, en kreeg het meerdere onderscheidingen, onder meer de Rising Star Award van Deloitte. En nu mag de Aalsterse start-up zich ook een jaar lang het beste nieuwe merk van België noemen.

Mocht u Spott nog niet kennen: de tool maakt het mogelijk om producten die u in tv-programma’s, reclamespots of online video’s ziet met enkele klikken op te zoeken en eventueel te bestellen. Spott is voor consumenten beschikbaar via een mobiele app en via het webplatform spott.tv. Het ‘onzichtbare’ deel van de oplossing is een database die zowat duizend keer meer producten bevat dan die van de online kledingwinkel Zalando.

Voor het eerst gaat de drie jaar oude award, toegekend door de marketingvereniging BAM en de kranten De Tijd en L’Echo, naar een puur digitaal merk. Nog een verschil met eerdere winnaars is dat Spott geen klassiek consumentenmerk is. Zijn succes hangt ook af van bedrijven die de oplossing willen gebruiken om hun producten aan de man te brengen. Ondanks dat ‘afwijkende’ profiel haalde Spott het in de keuze van de jury van sexy marketingverhalen zoals de elektrische motoren van Saroléa of Foodbag.be, de ‘Belgische HelloFresh’ (zie hiernaast).

Meerdere factoren hebben bij de keuze voor Spott de doorslag gegeven. De technologie heeft een grote impact omdat ze het leven van zowel consumenten, mediabedrijven, adverteerders als retailers vergemakkelijkt. Het piepjonge merk bouwde ook heel snel nationaal en internationaal erkenning op. In eigen land ging het in zee met de commerciële omroepen Medialaan en RTL, het sloot een joint venture met een grote advertentiespeler in Brazilië en het staat op de radar van de grote studio’s in Hollywood.

Daarnaast slaagde het bedrijf er in ons land al aardig in om ook de consument te verleiden. De app werd al 170.000 keer gedownload en was op een zeker moment de populairste in de App Store van Apple. Per maand genereert Spott zowat 7 miljoen views, die leiden tot een half miljoen kliks en een duizendtal effectieve aankopen.

En dat allemaal in een jaar dat nog niet volledig in het teken stond van de merkbekendheid. De ondernemers achter Spott willen daar pas het komende jaar vol op inzetten. Via de integratie van hun tool in allerlei apps en platformen van andere mediabedrijven hoopt Spott in 2018 een miljoen Belgische consumenten te bereiken. Het bedrijf wil ook een database met fysieke winkels uitbouwen, zodat het zijn gebruikers ook de weg kan wijzen naar het dichtstbijzijnde verkooppunt.

De andere finalisten

POM

Facturen betalen in één beweging

Met POM zat er dit jaar nog een tweede puur digitale speler bij de finalisten. Het gaat om een app waarmee u snel en makkelijk facturen kunt betalen en opslaan. Het drie jaar oude bedrijfje investeerde pas afgelopen jaar volop in het opbouwen van naambekendheid, onder meer met een radiocampagne. Het letterwoord POM staat voor ‘Peace of Mind’, een verwijzing naar de gemoedsrust die de factuurapp zijn gebruikers hoopt te brengen. POM biedt ook de mogelijkheid om facturen te betalen via sms, mail of met een papieren QR-code.

Net als Spott moet POM niet alleen consumenten overtuigen om zijn app te gebruiken, maar hangt het voor zijn inkomsten af van contracten met bedrijven die hun facturen via POM aan hun klanten willen aanbieden. Met Luminus haalde POM een eerste grote klant binnen. Ook Bpost en Octa + werken intussen met de start-up samen. ‘We willen nu graag binnenraken bij een grote telecomoperator. Daarnaast willen we onze oplossing vermarkten bij kmo’s en zelfstandigen die hun facturen beter willen beheren’, zegt medeoprichter Tom Totté.

Foodbag.be

Recepten aan huis geleverd

Als een idee al in de praktijk gebracht werd, betekent het dat het een goed idee is. Met die wijsheid in het achterhoofd begon Stéphane Ronse in 2014 met Foodbag.be, zeg maar de Belgische versie van het Nederlandse HelloFresh. Het concept is identiek: klanten die weinig tijd hebben voor de boodschappen krijgen een doos thuisgeleverd met verse ingrediënten en recepten voor gezonde maaltijden.

De invulling verschilt wel van die van de Nederlandse concurrent. Foodbag.be werkt met typisch Belgische recepten en zo veel mogelijk lokale producten.

Het bedrijf werkt ook samen met spelers uit de sociale economie en probeert het gebruik van verpakkingen zoveel mogelijk terug te dringen. De pakketten worden in de steden geleverd door fietskoeriers van de start-up BubblePost, inmiddels een onderdeel van Bpost.

In een competitieve markt slaagde de start-up erin al 11.000 klanten te werven en levert hij zowat 25.000 maaltijden per week in Vlaanderen en Brussel. De omzet zou volgend jaar naar 4 miljoen euro moeten klimmen, mede dankzij de geplande expansie in Wallonië.

Simone a Soif

Het drankje dat telkens anders smaakt

Geen water, geen limonade, maar ‘hydrolade’, zo heten de drankjes die de Brusselse start-up Simone a Soif op de markt brengt. Ze worden gemaakt met geperste groenten en fruit van biologische teelt, bevatten alleen natuurlijke suikers en geen kunstmatige aroma’s. ‘Omdat de ene peer de andere niet is, heeft elke productie een aparte smaak. Maar dat is net een van de charmes van ons merk’, zeggen de medeoprichters Antoine de Menten en Alexandre van der Vaeren.

In het smakenassortiment van Simon a Soif zitten niet-alledaagse combinaties zoals komkommer plus munt, of appel met geranium.

Als u het drankje nog niet geproefd hebt, komt dat wellicht omdat u de ruim 400 trendy bars en restaurants niet frequenteert waar het verkocht wordt. Tegen 2019 hoopt de start-up evenwel op te schalen en ook in supermarkten op het schap te liggen.

Simone a Soif haalde onlangs geld op bij de voormalige Delhaize-topman Pierre-Olivier Beckers en bij Pierre-Alexandre Billiet van het retailvakblad Gondola.

Saroléa

Elektrische revival voor Belgische motor

Een bijna 170 jaar oud Belgisch motormerk nieuw leven inblazen en positioneren als de Tesla onder de motoren. Dat is wat de broers Torsten en Bjorn Robbens hebben klaargespeeld met Saroléa, een merk dat furore maakt in het internationale motorcircuit. Voor minder dan 52.000 euro wordt u geen eigenaar van een Saroléa, maar in ruil voor dat bedrag krijgt u wel een technologisch hoogstandje. Het racemodel SP7, met een prijskaartje van liefst 300.000 euro, accelereert in nog geen 3 seconden naar 100 km/uur en haalt een topsnelheid van 320 km/uur. De ultralichte en stevige composietmaterialen worden ontwikkeld door Solvay. Saroléa gaat binnenkort overigens een eigen kantoor openen op de Brusselse Solvay-campus.

Reclamecampagnes heeft Saroléa niet nodig: de marketing gebeurt organisch, door motorwedstrijden te rijden, op gespecialiseerde beurzen te staan en in de aandacht te komen van de media. De grote doorbraak komt misschien in 2019, als Saroléa exclusief de motoren mag leveren voor de elektrische variant van de prestigieuze MotoGP-competitie.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud