Advertentie
Advertentie
onze mening

(K)wartaal

De geschiedenis herhaalt zich misschien niet, ze rijmt wel. Zeker bij Barco, dat voor de tweede keer in anderhalf jaar mag ondervinden dat voor het beurswereldje een langetermijnvisie níét te rijmen valt met kwartaalupdates. Voor alle duidelijkheid: het is goed en geruststellend dat CEO’s een langetermijnvisie durven te ontvouwen op beleggersdagen. Het zou pas zorgwekkend zijn mochten bedrijven puur gerund worden in functie van het volgende kwartaal en de modegrillen van de volatiele beleggerswereld. Maar de keerzijde is dat voluntaristische CEO’s - en Eric Van Zele valt in die categorie - die hun nek uitsteken, dat lichaamsdeel op het kapblok zien belanden bij de eerste tegenvallende kwartaalupdate. Van Zele maakt zich sterk dat hij op termijn de vertraging in digitale cinema kan compenseren met andere groeipolen. Hij weet voor de tweede keer in anderhalf jaar dat niet iedereen hem het voordeel van de twijfel gunt.