leading story

Resilux | Zal Airolux de wereld veroveren?

Voor Dirk De Cuyper, de gedreven CEO van Resilux, moet 2015 het jaar van de doorbraak worden. Resilux is bekend als fabrikant van voorvormen die worden opgeblazen tot pet-flessen voor - onder meer - water en frisdranken. Maar Resilux is ook een bedrijf dat flink een deel van zijn budget in onderzoek en ontwikkeling stopt. Een van de resultaten van dat onderzoek is Airolux, een 50/50 samenwerking met het Zwitserse verpakkingsspecialist IPS. Airolux produceert de Airopack, een budget- en milieuvriendelijke kunststofverpakking voor (onder meer) deodorant, op basis van perslucht in plaats van drijfgassen. De verpakking is goedkoper en lichter dan aluminium. Airolux strikte onder meer Ecover-eigenaar Method en de cosmeticagroep Elizabeth Arden als klant. Maar 2015 moet het jaar worden waar de Amerikaanse reus Procter & Gamble - die de technologie al in september 2013 omarmde - het product op grote schaal uitrolt. De Cuyper maakte zich al sterk dat Airolux in de loop van 2014 rendabel zou worden. Vanaf 2015 zal de joint venture dus aan het onderste lijntje van Resilux bijdragen.