Advertentie
Advertentie
onze mening

Soortelijk gewicht

Waar sluitende autofabrieken het politieke en publieke debat moeiteloos maandenlang beheersen, sluimert daaronder een veel grotere en pijnlijkere sanering. Autofabrieken als die van Opel in Antwerpen of Ford in Genk zijn niet meer dan topjes van de ijsberg, waaronder een reusachtig netwerk van toeleveranciers en toeleveranciers van toeleveranciers schuil gaat. Bij die honderden bedrijven werken vele malen meer mensen dan bij de uiteindelijke assemblagefabrieken zelf. Het is een kwetsbaar netwerk dat een behoorlijke omvang nodig heeft om te kunnen bestaan. Het is maar de vraag of de kritische massa voor veel onderdelenproducenten nog groot genoeg is als eind volgend jaar de fabriek van Ford in Genk definitief zijn poorten sluit, zelfs als ze niet rechtstreeks aan Ford leveren. De resterende Audi-fabriek in Vorst haalt het gros van zijn onderdelen uit Duitsland en Volvo Cars in Gent zal in de toekomst meer onderdelen uit China halen. Hoe kleiner de auto-industrie in ons land wordt, hoe moeilijker het voor de lokale onderdelenproducenten wordt om tegen de internationale concurrentie stand te houden.