leading story

Uber gooit in Azië opnieuw handdoek in de ring

Een taxi passeert een kantoor van Uber en een kantoor van Grab in Singapore. ©REUTERS

Het taxibedrijf Uber staakt zijn pogingen om door te breken in Zuidoost-Azië en verkoopt zijn lokale activiteiten aan concurrent Grab. Eerder trok Uber zich al terug uit China en Rusland.

Over de deal tussen Uber en Grab zijn geen financiële details bekend. Uber, een van de hoogst gewaardeerde techbedrijven ter wereld, krijgt wel een belang van 27,5 procent in Grab, en een zitje in de raad van bestuur. Dat zal worden ingevuld door Dara Khosrowshahi, de CEO van Uber.

Grab, dat al 4 miljard dollar durfkapitaal ophaalde, heeft zijn hoofdkwartier in Singapore en is actief in onder meer Maleisië, Indonesië, Vietnam, Thailand, Myanmar, Cambodja en de Filipijnen. Net als Uber is Grab gespecialiseerd in het in contact brengen van passagiers met particuliere chauffeurs via een smartphoneapp.

‘Na meer dan 700 miljoen dollar aan investeringen in de regio houden we een belang over dat meerdere miljarden waard is, en een strategisch belang in wat volgens ons een winnaar wordt in een belangrijke globale regio’, zegt Khosrowshahi in een uitgelekte e-mail aan het Uber-personeel in de streek.

Uber moet al voor de tweede keer zijn meerdere erkennen in een concurrent in een belangrijke Aziatische markt. In 2016 trok Uber zich al terug uit China en verkocht het zijn activiteiten aan marktleider Didi, die overigens ook een belang in Grab heeft.

Op een gelijkaardige manier verliet Uber Rusland. Vorig jaar fuseerde het zijn Russische activiteiten met concurrent Yandex. Beide deals gebeurden toen de voorganger van Khosrowshahi, Uber-stichter Travis Kalanick, het nog voor het zeggen had. Vorig jaar moest hij na aanhoudende schandalen over de bedrijfscultuur een stap opzijzetten.

De overeenkomst met Grab is de eerste onder Khosrowshahi. ‘Het is fair om nu te vragen of consolidatie onze nieuwe strategie is’, schreef de CEO in dezelfde mail. ‘Het antwoord is nee. Een van de potentiële gevaren van onze globale strategie is dat we te veel gevechten met te veel concurrenten tegelijk aangaan.’

Uber investeerde miljoenen dollars om die grote buitenlandse markten te veroveren. Via promoties voor passagiers en chauffeurs probeerde het zijn Amerikaanse model in te voeren, maar het kon niet op tegen sterkere lokale concurrenten. Die investeringen wogen sterk op de verliescijfers van Uber, die in 2017 opliepen tot 4,5 miljard dollar.

Een belangrijke spil in de Zuidoost-Aziatische deal is het Japanse techconglomeraat Soft- bank. Dat is een van de grootste aandeelhouders van Grab, en kocht begin dit jaar nog 15 procent in Uber. Softbank dringt er al langer bij Uber op aan om zich te focussen op de Verenigde Staten en Europa.

Uber blijft wel nog actief in India, waar het een marktaandeel van 60 procent heeft.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud