leading story

Wordt zelf energieleverancier met een muisklik

De Nederlandse energieleverancier Powerhouse lanceert zijn energieplatform op de Belgische markt. Daarmee kunnen kmo’s zelf rechtstreeks stroom en gas verhandelen op de verschillende markten.

Sinds de liberalisering van de energiemarkten kunnen gezinnen en bedrijven kiezen uit talrijke formules van diverse aanbieders van elektriciteit en aardgas. Bedrijven als Powerhouse gaan nog een stapje verder en bieden de verbruikers de mogelijkheid zelf actief te handelen op de stroombeurzen.

‘Klanten kunnen elektriciteit en gas zelf kopen en verkopen op diverse markten’, legt salesmanager Stefan Van de Poel van Powerhouse uit. Via een website of een app kunnen bedrijven de energieprijzen opvolgen en maanden op voorhand prijzen vastklikken op de termijnmarkt, meedoen met de dagelijkse handel op beurzen en ook intraday handelen op de zogenaamde onbalansmarkt. Daar worden elke dag overschotten en tekorten van marktpartijen geregeld.

Wie maximaal van het Powerhouse-platform gebruik wil maken, zal zelf wat tijd moeten investeren om regelmatig de energiebeurzen in het oog te houden. Net zoals een actieve belegger op de aandelenkoersen zit te staren en kan inspelen op marktevoluties.

Bij grote industriële multinationals wordt al jaren voor eigen rekening energie verhandeld op beurzen. Powerhouse wil dat met een eenvoudig platform toegankelijk maken voor kmo’s. ‘Bedrijfsleiders weten echter beter dan welke leverancier dan ook wanneer ze precies energie nodig hebben’, zegt Sukhjinder Singh, strategisch directeur van Powerhouse.

Vooral zogenaamde prosumenten, bedrijven die niet alleen consumeren maar ook zelf produceren via windmolens, zonnepanelen of andere productiemiddelen zijn de doelgroep van Powerhouse. ‘Zij kunnen er wel wat door besparen: een Vlaamse tomatenkweker haalde dit voorjaar 48.000 euro extra inkomsten door energie te traden’, zegt Singh.

De tomatenkweker is geen toevallig voorbeeld. Powerhouse is traditioneel erg actief in de glastuinbouwsector in Nederland. Serrebedrijven gebruiken heel wat gas voor verwarming en elektriciteit voor verlichting. De energiekosten lopen er op tot 60 procent van de omzet. Vaak hebben glastuinbouwers ook een warmte-krachtkoppelingsinstallatie (wkk). Daarmee wordt uit aardgas zowel elektriciteit als warmte voor de serres geproduceerd. Het teveel aan stroom kunnen ze verkopen op de markt. Door de wkk’s op de meest interessante momenten te laten draaien kunnen tuinbouwbedrijven een maximaal rendement halen uit de elektriciteitsverkoop.

Van de 900 Nederlandse en 70 Belgische klanten van Powerhouse, zijn er heel wat tuinbouwbedrijven. ‘We mikken ook op andere bedrijven’, zegt Singh, ‘Maandag hebben we de kartonproducent VPK Packaging als klant binnengehaald.’ Hij mikt op een verdubbeling van het klantenbestand in maximaal twee jaar tijd.

Powerhouse, een min of meer autonome dochter van de Duitse energiereus RWE, haalde in de eerste jaarhelft een omzet van 31 miljoen euro in België. Het bedrijf bewerkt de Belgische markt met een tiental medewerkers.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud