Advertentie
Advertentie
gespot

De staat als aandeelhouder, om wat te doen?

De Franse staat toont zich een activistische aandeelhouder. De vraag is of dat de goede zaak wel dient. De aanwezigheid van de staat in het kapitaal van Renault moet een garantie zijn, al is niet duidelijk waarvoor. Het verhindert in elk geval niet dat de topman van Renault, Carlos Ghosn, een van de best betaalde bestuurders in de CAC40 is. Zijn totale vergoeding bedroeg vorig jaar, alles inbegrepen, 7,2 miljoen euro. Een jaar eerder was dat 2,7 miljoen euro. En dan is nog niet eens de vergoeding bij Nissan meegeteld, die even hoog is. Laten we even in herinnering brengen dat de autogroep uit Boulogne Billancourt in 2013 een akkoord met de vakbonden sloot om de competitiviteit te verbeteren, met daarin onder meer een inlevering van salaris. De blijvende aanwezigheid van de staat in sommige bedrijven wordt steeds meer ter discussie gesteld. De autonijverheid is niet meteen een sector van staatsbelang.