De economische realiteit die Hermès heet
Tijd voor goed nieuws. Het Parijse luxehuis Hermès verraste gisteren met indrukwekkende kwartaalcijfers. De verkoop steeg met 12 procent en de groep verwacht nu dat de eerdere doelstelling - om over het hele jaar 10 procent omzetgroei te halen - overtroffen zal worden. Wat optimisme kan nooit kwaad en dus steeg de koers van Hermès gisteren met 4,5 procent. En dat ondanks de al disproportioneel hoge koers van het aandeel. Hermès noteert namelijk tegen 33 keer de verwachte winst voor 2013, een premie van 60 procent tegenover de rest van de sector. Bij Hermès is alles namelijk luxueus prijzig. Overdreven? Beleggers gokken er vooral op dat de miljardair Bernard Arnault er ooit in slaagt om Hermès binnen te halen als parel aan de kroon van zijn concern LVMH. Maar feit blijft dat Hermès het afgelopen kwartaal een operationele recordmarge van 32 procent neerzette en 2013 zal eindigen met een omzetgroei van zeker 120 procent tot bijna 4 miljard euro op vijf jaar tijd. Sinds 2008 dus, sinds het uitbarsten van de crisis. Zoals ze zeggen in Parijs: faut le faire. SDS