Advertentie
Advertentie
leading story

Hiphopheld gaat ontwerpen bij Louis Vuitton

Virgil Abloh. ©AFP

Met de komst van de Amerikaanse ontwerper Virgil Abloh naar de mannenlijn van Louis Vuitton koopt het luxeconcern LVMH zich opnieuw streetcredibility.

De 37-jarige Abloh neemt bij Louis Vuitton de plaats in van Kim Jones, die de Belg Kris Van Assche na elf jaar vervangt bij Dior Homme. Al uit de keuze voor Jones sprak de behoefte om een nieuwe, coole wind door het luxeconcern te laten waaien. Hij haalde het hippe skatemerk Supreme binnen bij Louis Vuitton voor een samenwerking.

Virgil Abloh, de zoon van Ghanese inwijkelingen die opgroeide in Chicago, is met zijn merk Off-White de meester van de dure streetwear. Zijn T-shirts en hoody’s met grote prints en logo’s en met prijskaartjes van een paar honderd euro zijn gegeerd spul bij sterren, sporters en merkengekke millennials.

De selfmade man Abloh heeft geen modeopleiding gevolgd. Hij richtte zijn label op in 2013. Twee jaar later werd hij al genomineerd voor de prestigieuze LVMH Prize voor modetalent. Hij adviseerde onder anderen de hiphopper Kanye West bij de lancering van zijn modemerk, het commercieel uiterst succesvolle Yeezy.

In een interview in Sabato, de zaterdagbijlage bij De Tijd, schreef Abloh zijn blitzcarrière toe aan de kracht van sociale media zoals Instagram. ‘Misschien ben ik wel een van de eerste luxelabels die uit dat platform zijn voortgekomen. Ik maakte Off-White gewoon terwijl ik eraan dacht. Het was de enige manier om geregeld te krijgen dat de mensen het label zouden leren kennen.’

Michael Burke, de CEO van Louis Vuitton, liet in een mededeling weten dat Ablohs ‘aangeboren creativiteit en disruptieve aanpak hem relevant hebben gemaakt, niet alleen in de modewereld maar in de hele populaire cultuur.’

LVMH, de grootste luxegroep ter wereld, heeft er heel wat positiewissels op zitten, zowel op creatieve als op zakelijke topposities. In januari werd Hedi Slimane aangesteld bij Céline, na het vertrek van Phoebe Philo. Hij gaat er ook mannenmode en couture ontwerpen, nieuw terrein voor het huis. Bij Christian Dior Couture werd Pietro Beccari CEO, hij kwam over van Fendi. Sidney Toledano, zijn voorganger bij Dior, schoof op in de hiërarchie als verantwoordelijke voor alle modemerken in het concern.

Mannenkleding is in de modewereld traditioneel een kleiner segment, dat sinds een paar jaar sterk in de lift zit. De recente beslissingen van LVMH wijzen op dat toenemende belang. Het concern draaide vorig jaar 42,6 miljard euro omzet. 15,5 miljard euro daarvan, meer dan een derde, is afkomstig van de modedivisie.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud