Imagokwestie
Dat een prijsspeler als Colruyt een hoevewinkel start, lijkt op het eerste gezicht vreemd. Maar bij nader inzien is het misschien niet zo’n gek idee. Door de naam Cru te gebruiken maakt Colruyt een duidelijk onderscheid met zijn op prijs gerichte winkels. Tegelijk kan de groep voluit haar duurzame imago uitspelen. Ook in de bestaande supermarkt legt Colruyt al veel nadruk op de lokale inkoop en de versheid van de groenten en het fruit. Tegelijk is het een manier om - zonder het aanbod in de supermarkten te ondermijnen - de kwaliteit van het aanbod te benadrukken. De laatste tijd is veel te doen over de gevolgen van lage voedingsprijzen op de kwaliteit die de consument in zijn bord krijgt. Hoewel de producten in de hoeve lang niet dezelfde zullen zijn als in de winkels, kan Colruyt bewijzen dat het daar oog voor heeft. Tot slot speelt het idee handig is op de foodie- en slowfoodtrend. En laat ons wel wezen: het risico van de investering is niet groot. Colruyt blijft hoogstens met een mooi gerestaureerde hoeve zitten.