Advertentie
leading story

Test-Aankoop wil vijf jaar garantie

Test-Aankoop pleit er in zijn verkiezingsmemorandum voor de garantieperiode voor producten op te trekken van twee naar vijf jaar. De consumentenorganisatie wil de strijd aangaan tegen ‘geplande veroudering’, de praktijk waarbij producenten hun toestellen zo afstellen dat ze snel verouderen.

Waarom gingen wasmachines vroeger makkelijk dertig jaar mee, en vandaag - met wat geluk - amper 15 jaar? Algemeen wordt aangenomen dat sommige fabrikanten hun producten zo maken dat ze sneller aan vervanging toe zijn. De praktijk valt moeilijk te bewijzen, maar is onder meer door klokkenluiders uit de sector aan het licht gekomen.

‘We stellen effectief vast dat de levensduur van producten achteruitgaat’, zegt Jan Moers, woordvoerder van Test-Aankoop. Een klassiek voorbeeld is de inkt in printers. Onderzoek heeft uitgewezen dat als de printer aangeeft dat de inkt op is, dat vaak nog niet het geval is. Sommige gsm’s kunnen dan weer niet uit elkaar worden gehaald, en dus niet hersteld. Soms is het ook subtieler: besturingssystemen die niet langer kunnen worden gebruikt op de nieuwste hightechtoestellen.

Daarom pleit Test-Aankoop ervoor de garantieperiode op te trekken tot vijf jaar. Maar ook met de bestaande garantieregeling van twee jaar schort van alles. De consumentenorganisatie wil een nieuwe garantiewetgeving, waarbij de huidige periode van zes maanden voor het vermoeden van schuld naar twee jaar verschuift. Als nu een toestel binnen zes maanden kapot gaat, hoeft de consument niets te bewijzen. Gebeurt het na dat halfjaar, dan ligt de bewijslast bij de consument. ‘Consumenten zijn vanaf dan overgeleverd aan de willekeur van de producenten’, zegt Moers.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud