leading story

Trend 3: Iedereen SUV

De rage duurt al jaren, maar kent duidelijk nog geen einde: de sportieve terreinwagen (SUV) rukt steeds verder op in de gamma’s van de autobouwers. Zelfs merken die vroeger met een grote boog om terreinwagens heen liepen, zoals VW-dochter Bentley en het minstens even Britse Jaguar, lanceren in Frankfurt hun auto ‘voor elk terrein’. De Bentayga van Bentley lijkt in eerste instantie gemaakt voor oliesjeiks, maar zal ongetwijfeld ook opduiken in Knokke. En net als de F-Pace van Jaguar moet de Bentayga de productieaantallen van Bentley hoger duwen. Een stuk lager in de prijslijst duikt de nieuwe Volkswagen Tiguan op. VW had eigenlijk geen concurrentiële SUV meer, een doodzonde in deze tijden. De nieuwe komt dan ook niets te vroeg. Net als de Q30 voor Infinity. De luxedochter van Nissan leidt in ons land een zieltogend bestaan, maar de compacte SUV Q30 zou het tij moeten keren. Vreemd is evenmin dat het al ruim een halve eeuw ingeslapen Duitse merk Borgward via een SUV terugkeert op de automarkt: de met Chinees geld gefinancierde BX7 verschijnt volgend jaar op de wegen, eerst in China.