leading story

Vloerrivalen wedijveren in winstgroei

Op Domotex, de grootste beurs voor vloerbekleding ter wereld in de Duitse stad Hannover, blijken de West-Vlaamse spelers in goeden doen. En dan vooral de twee rivaliserende mastodonten Balta en Beaulieu International Group (BIG). Balta, de Europese marktleider in voltapijt en karpetten, zette vorig jaar een ebitdagroei neer van 15 procent, het resultaat van een grondige schoonmaakactie van Hendrik Deruyck, de oud-gediende van het bedrijf die in 2012 CEO werd. Ook BIG zag zijn ebitda in 2014 groeien met dubbele cijfers. Maar er zijn ook grote verschillen: waar Balta de laminaatdivisie Balterio en de vezelproducent Exelto verkocht om enkel nog te focussen op tapijt middels organische groei, maakt BIG net de omgekeerde beweging: een volledig gamma van vloerbekleding gaande tapijt over laminaat tot de nieuwste hype vinylparket (LVT), in een combinatie van organische groei en overnames. Daar komt nu ook kunstgras en muurbekleding bij. Balta en BIG hebben met elkaar gemeen dat ze de prijzenslag met de Nederlandse en Turkse volumespelers ontgroeid zijn en dat ze mikken op het hogere segment door innovatie, creativiteit, marketing en service.