B-Hive bouwt Brussels testlabo voor datawetgeving

Wim De Waele (links) en Jurgen Ingels (rechts) bouwen met B-Hive aan een testruimte voor data-driven start-ups. ©Kristof Vadino

Fintechplatform B-Hive bouwt in Brussel een testruimte waar bedrijven met de sterk wijzigende Europese data-wetgeving kunnen experimenteren.

Europa voert vanaf 2018 de General Data Protection Regulation (GDPR) in. Die verordening bepaalt hoe de EU-landen moeten omgaan met onlineprivacy. Die nieuwe Europese wetgeving rond data en privacy kan voor bedrijven, die met data bezig zijn, heel wat kopzorgen en juridische rompslomp meebrengen. B-Hive wil die bedrijven helpen met een testruimte in Brussel

Volgens Wim De Waele, CEO van B-Hive, kan België hiermee het verschil maken tegenover andere Europese landen, nu heel wat buitenlandse bedrijven op zoek zijn naar een nieuwe uitvalsbasis. ‘Het Verenigd Koninkrijk heeft zichzelf in de voet geschoten met de brexit voor de financiële sector, waardoor ze niet langer de ingang tot de EU zijn. Maak je geen illusies, we kunnen van Brussel geen nieuw Londen maken, maar we kunnen wel met iets nieuws komen dat bedrijven kan aantrekken.’

Testruimte

Data en privacy is een delicaat terrein, dus belangrijk om het goed te begrijpen.
Wim De Waele
CEO B-Hive

Waar hij op doelt is een 'sandbox' voor bedrijven die met data bezig zijn.

Zo'n sandbox - een figuurlijke zandbak - is het engagement van een stad of land om voor een bepaalde periode nieuwe bedrijven de ruimte te geven hun producten uit te testen alvorens ze in de echte wereld moeten overleven. In die periode neemt de stad de rol van adviesgever in. ‘Het is eigenlijk de belofte dat er een sterke dialoog zal zijn tussen wetgever en bedrijf, niet als rechter, maar als consultant’, zegt De Waele.

De sandbox die B-Hive in het leven wil roepen zou focussen op datagedreven bedrijven. Door de nieuwe GDPR-wetgeving  kunnen ze in juridische onzekerheden verloren lopen. ‘Door een sandbox te creëren waar ze terecht kunnen voor advies en om hun producten te testen en aan te passen, kunnen we heel wat buitenlandse spelers naar Brussel halen en onze eigen bedrijven weerbarstiger maken.’

Privacy en data

Het zou de eerste Europese sandbox rond de GDPR-wetgeving zijn, die zich zal ontfermen over privacy en data. ‘Het is een delicaat terrein, dus belangrijk om het goed te begrijpen.’ B-Hive is nu volop in gesprekken met de betrokken kabinetten en hoopt tegen eind dit jaar de sandbox op poten te hebben, ‘anders is het ook te laat'.

Volgens De Waele is het  van belang de privacydiscussie niet te laten ontsporen en een balans te vinden tussen de individuele vrijheden en het zakelijk belang. ‘Uiteraard moet het individu zeggenschap hebben over zijn data en welke bedrijven het mogen gebruiken voor bepaalde doelen, maar tegelijkertijd moet er ook de mogelijkheid zijn voor mensen om geïnformeerd hun data vrij te geven aan bedrijven voor nieuwe diensten.’

Hij ziet het als de taak van het bedrijf om het individu te doen begrijpen, wat het precies weggeeft. ‘We zijn allemaal bewuster geworden van wat data waard is, ook de consumenten, dus transparantie hierover is belangrijk.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content