Digitale spaarkaart schakelt versnelling hoger

De digitale spaarkaart Joyn. ©Joyn

1,6 miljoen Belgen houden al digitale spaarkaarten bij via de app Joyn. Het bedrijf wil de groei versnellen en haalt 2 miljoen euro op bij de bestaande aandeelhouders.

De tijd dat u rondliep met een portefeuille bomvol klantenkaarten, is voorbij. Dat predikt althans de app Joyn, die ongeveer 1,6 miljoen Belgen via de digitale weg probeert te verbinden met 6.200 handelaars. Joyn is de fusie van de twee voormalige klantenkaartapps, Citylife en Qustomer.

Joyn wil naast de spontane groei nu het gaspedaal induwen, zegt CEO Frank Bekkers (ex-Mobile Vikings) aan De Tijd. Het bedrijf haalt 2 miljoen euro op bij de bestaande aandeelhouders. Dat zijn de grootbanken KBC en ING en de uitgeversgroep Mediahuis (bekend van onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad).

De kapitaalsronde was op voorhand ‘ingepland’, aldus Bekkers, om tegen volgend jaar de kaap van drie miljoen gebruikers te behalen. De starter is nu nog verlieslatend en zet het geld vooral in om de salespoot te versterken en de app verder uit te bouwen met nieuwe functionaliteiten.

Digitale identiteit

Joyn is nu in de eerste plaats gefocust op het uitbouwen van het loyaliteitsaspect tussen handelaar en klant. Vroeger haalden de winkeliers, bakkers en slagers hun stempel boven om ‘punten’ toe te kennen op een papieren spaarkaart. Maar die kaarten palmden je portemonnee in en je kon ze bovendien vergeten of verliezen.

2 miljoen
Joyn, de digitale spaarkaart, haalt 2 miljoen euro op bij de bestaande aandeelhouders.

De technologie van Joyn digitaliseert dat proces via de smartphone, het kleinood dat onderhand iedereen altijd op zak heeft. Klanten downloaden de app en scannen ermee een QR-code om punten toegekend te krijgen op hun digitale spaarkaart. Handelaars kunnen hen zo gemakkelijker voordelen toekennen.

Joyn onderzoekt nu hoe het naast het spaarkaartprincipe ‘druppelsgewijs’ nieuwe functies kan toevoegen. ‘We willen een digitale identiteit opbouwen’, stelt Bekkers. Die identiteit moet vooral een functioneel karakter hebben, niet zozeer een sociale. Hij verwijst daarbij naar de Chinese app WeChat, langs waar je betalingen kan doen, maar evenzeer dokterafspraken kan boeken. ‘Uit onze gesprekken met klanten blijkt dat zij met de app evenzeer een fiets willen kunnen huren of toegang krijgen tot het zwembad.’

Payconiq

Dat doel ligt evenwel nog veraf, waarschuwt Bekkers. De volgende stap in de ontplooiing van de app is nog altijd gericht op de relatie tussen klanten en handelaars. ‘Handelaars kunnen win-back-campaigns in de steigers zetten, waarbij ze aanbevelingen onder de aandacht brengen van klanten die lang niet meer zijn langs geweest.’

Joyn probeert consumenten ook te verleiden via de betaling. Aandeelhouders KBC en ING zijn ook de drijvende kracht achter Payconiq, de app om via je smartphone te betalen aan vrienden of handelaars. De twee platformen zijn sinds vorig jaar aan elkaar gekoppeld. Wie betaalt met Payconiq, ontvangt punten op Joyn. Bekkers hoopt snel nieuwe zulke partnerships af te sluiten.

Buitenland

De roadmap voor Joyn is ambitieus. Tegen eind volgend jaar moeten er drie miljoen gebruikers zijn en 20.000 deelnemende handelaars. Tegen dan lonkt ook het buitenland. ‘We onderzoeken in welke landen we Joyn kunnen introduceren’, aldus Bekkers. De focus ligt daarbij op landen met meer dan 20 miljoen inwoners.

Ondanks de aanwezigheid van multinationals zoals KBC, ING en Mediahuis als aandeelhouder in het kapitaal, zegt Bekkers de app in alle vrijheid te kunnen uitbouwen. ‘Joyn mag producenten of diensten leveren die concurreren met die van de aandeelhouders, daar hebben ik en mijn ploeg carte blance voor’, besluit hij.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect