Geld versturen via Messenger? Het kan

Messenger, de berichtendienst van Facebook. ©Bloomberg

De Britse betaaldienst Transferwise waagt zich als eerste aan het versturen van geld via Messenger, de chatapp van Facebook. Facebooks ambitie in de betaalmarkt wint zo aan kracht.

Geld versturen naar een vriend in Australië tegen de op dat moment gangbare wisselkoerstarieven? De Britse mobiele betaaldienst Transferwise laat het u voortaan doen binnen de voor velen erg vertrouwde omgeving van Messenger, de chatapp van Facebook.

Transferwise ontwikkelde een zogenaamde ‘chatbot’. In april vorig jaar opende Facebook zijn berichtenplatform voor die geautomatiseerde assistenten, waarmee bedrijven gebruikers op hun wenken kunnen bedienen.

Sindsdien zijn enkele opmerkelijke voorbeelden de revue gepasseerd. Zo kon u rond de periode van de Amerikaanse presidentsverkiezingen de laatste polls opvragen bij een chatbot van de krant The New York Times.

Chatbots zijn in veel opzichten nog beperkt in wat ze kunnen. De conversatie met de chatbot verloopt meestal via voorgeprogrammeerde berichtjes, waar de bot dan op kan inspelen. Als je zelf begint te freewheelen, loopt het in heel wat gevallen fout.

Fintech

Het toepassingsgebied waarin de bots actief zijn breidt wel uit, zoals Transferwise bewijst. De klanten van de betaaldienst uit Europa en de Angelsaksische wereld kunnen nu geld transfereren met de hulp van de Transferwise Bot.

Als u vaak geldtransfers doet tussen bepaalde munteenheden, geeft de bot elke ochtend een update van de voor u relevante wisselkoersen. Ook kan u de bot vragen u te waarschuwen wanneer er opvallende stijgingen of dalingen zijn in de wisselkoers.

Met de chatbot wil het ambitieuze Transferwise zich verder profileren in de fintech. De dienst wordt al gewaardeerd op een miljard dollar. Achter Transferwise zitten enkele notoire investeerders, zoals de fondsen van Facebook-investeerders Marc Andreessen en Peter Thiel. Ook Virgin-baas Richard Branson zit in het kapitaal.

Chatomgeving

Facebook werkt zelf al enige tijd aan het integreren van betaaloplossingen in haar diensten. In de Verenigde Staten laat Facebook al sinds midden 2015 toe om geld aan vrienden over te maken in Messenger. In Europa lijkt die innovatie ook op til. Eind vorig jaar verkreeg Facebook de toestemming daarvoor van de Ierse centrale bank. Maar voor de internationale primeur van internationale geldtransfers is de chatbot van Transferwise Facebook dus te snel af.

Met de opkomst van geldtransfers in de chatomgeving bouwt Facebook aan een platform waar bedrijven op een erg diepgaande manier in contact kunnen komen met hun klanten. Informatie uitwisselen tussen bedrijf en klant binnen een chatomgeving is een begin, betalingen mogelijk maken voor bijvoorbeeld bestellingen gaat nog een stap verder.

Messenger is bovendien niet de enige chatomgeving van Facebook waar die toenadering tussen klanten en bedrijven steeds nadrukkelijker wordt. Afgelopen zomer voerde de andere Facebook-berichtendienst, Whatsapp, wijzigingen door aan de gebruiks- en privacyvoorwaarden om bedrijven toe te laten op het platform.

WeChat

Facebook kan zowel bij Messenger als Whatsapp schaalgrootte in de strijd gooien om bedrijven naar het platform te lokken om de conversatie met de klant aan te gaan. Whatsapp, de berichtendienst die Facebook in 2014 overkocht voor 22 miljard dollar, heeft nu al 1,2 miljard gebruikers. Ook Messenger sloopte al de kaap van het miljard.

Marktonderzoeker Gartner publieerde net gisteren een rapport waaruit bleek dat berichtenapps, zoals Whatsapp en Messenger, nog altijd aan populariteit winnen. In 2015 zei 68 procent van de respondenten een berichtenapp te gebruiken, vorig jaar steeg dat naar 71 procent.

Messenger is het populairst in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk (85 procent van de respondenten gebruiken het), WeChat in China (95 procent). Bij het Chinese WeChat zijn geldtransfers binnen de chatomgeving al veel langer mogelijk. Wie denkt dat de Chinezen continu technologie kopiëren van Silicon Valley komt bedrogen uit. Facebook-ceo Mark Zuckerberg heeft voor zijn berichtenapps enkele belangrijke lessen getrokken van WeChat.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect