Gentenaars maken pashokjes passé

Nell Watson, AI-experte van QuantaCorp. ©Stefaan Temmerman

Perfect passende kledij dragen zonder ooit in een pashok te staan? Het Gentse QuantaCorp heeft een tool die de zegen van e-commerce kan zijn: een 3D-visualisatie van uw lichaam met behulp van twee gewone foto’s.

‘Ik weet niet of de kledij zal passen en terugsturen is me teveel moeite.’ Mensen die nu nog geen kledij online kopen, vallen vaak terug op dit argument. Het is een rem voor de groeiende markt van online kledijverkoop. De Gentse starter QuantaCorp ontwikkelde een oplossing die mogelijk een antwoord biedt. Het commercialiseert nu technologie die u goed passende kledij moet bezorgen zonder dat u daarvoor ooit in het pashok stond.

‘Op basis van twee gewone foto’s van uw lichaam, genomen door een smartphone- of tabletcamera, construeren we een driedimensionaal beeld ’, legt Nell Watson, experte in artificiële intelligentie en grondlegger van QuantaCorp, uit. Het idee rijpte bij haar al in 2011, tijdens het bekijken van een documentaire over ‘sweatshops’ in Bangladesh. Het zette haar aan het denken over een betere afstemming tussen de drager van kleding en de producent ervan.

3D-visualisatie

In de fitness van een gloednieuw gebouw bij Flanders Expo maken Watson en gedelegeerd bestuurder Alexander Vandevelde de techniek bevattelijk. Watson gaat op de mat staan, eenmaal voor zich uitkijkend en de armen licht gespreid, daarna in profiel. Vandevelde neemt twee foto’s met een iPad, voorlopig voorzien van 3D-sensor die iedereen kan kopen. ‘Die geeft het beeld nog diepte, al willen we op termijn naar een volledige 2D-oplossing’, aldus Vandevelde.

Op basis van twee gewone foto’s van uw lichaam bouwen we een driedimensionaal beeld.
Nell Watson
AI-experte quantacorp

Eenmaal de foto’s genomen zijn, neemt de unieke softwaretoepassing van Quantacorp het werk over. De eerste stap is de ‘segmentatie’, waarbij de persoon gescheiden wordt van de achtergrond. De applicatie toetst de silhouette van het individu dan aan een reusachtige database met lichaamskenmerken van duizenden individuen.

Buigpunten

De softwaretoepassing maakt zo gebruik van artificiële intelligentie, het expertisedomein van Watson waarover ze onder meer doceert aan de Singularity University (zie inzet). De toepassing gebruikt de data als ‘naslagwerk’ om het driedimensionele beeld van uw lichaam te kunnen schetsen.

De applicatie concentreert zich daarbij vooral op de visueel zichtbare ‘buigpunten’ van een lichaam. Dat zijn punten op bijvoorbeeld schouders en knieën. ‘Zij geven ons een idee van lichaamsverhoudingen’, klinkt het bij Watson en Vandevelde. Het is daarbij wel cruciaal dat de persoon licht gekleed is. ‘Een t-shirt en jeans kan, met een trouwkleed zou het niet lukken.’

Via die weg tekent er zich een virtuele 3D-avatar af. Het is de ambitie van QuantaCorp om die uit te bouwen tot een tool voor de Zalando’s van deze wereld. ‘Het zou betekenen dat je voortaan alleen maar twee foto’s moet opladen op de site van de online kledingsreus om altijd zeker te zijn van de juiste maat en gepersonaliseerde snit.

Kapitaalronde

Het traject voor de Gentse starter is wel nog lang. QuantCorp is al een doorstart van een eerder bedrijf, Poikos, dat in Amsterdam gevestigd was. Dat bedrijf zocht kapitaal toen de West-Vlaamse ondernemer Jef De Kinder, bekend van Noordzee Helikopters Vlaanderen, er in 2015 geld in pompte en het naar Vlaanderen haalde.

‘Ik ben een techneut, geen ondernemer die gemakkelijk geld ophaalt’, verdedigt Watson zich daarover. Met de instap van De Kinder en de installatie van Vandevelde als gedelegeerd bestuurder is die klif achter de rug. Bij de oprichting van Quantacorp in 2015 bracht De Kinder 450.000 euro aan kapitaal in. Nu is zijn aandeel al opgelopen tot over het miljoen.

Lichaamsherkenning

Het ‘herboren’ bedrijf is nu klaar om de technologie aan de man te brengen. Voorlopig focust Quantacorp vooral op de markt van werkkledij, onder meer in de zorg en de retail. Voor bedrijven betekent een applicatie die snel de juiste snit en maten van werknemers in kaart brengt immers een serieuze efficiëntieoefening.

Maar Quantacorp hoopt ook een graantje mee te pikken op de erg veelbelovende markt van gezondheidstechnologie. ‘Zowel in fitness, ergonomie als de zuivere gezondheidszorg kan het meten en het visualiseren van een lichaam in 3D zijn rol spelen’, legt Vandevelde uit.

Een laatste domein waar het bedrijf mogelijkheden in ziet, is de beveiligingssector. Na de irisscan en de gezichtsherkenning kan het bedrijf dankzij de 3D-virtualisatie op de proppen komen met de ‘lichaamsherkenning’. Het zou een nieuwe stap zijn in een almaar meer sluitende beveiliging.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect