Kerktorenmentaliteit heerst bij Belgische starters

Videoproductiebedrijf 87Seconds staat op de Fast 50-lijst, als 'uitzondering' op de kerktorenmentaliteit. ©87seconds

De meerderheid van jonge beloftevolle Belgische bedrijven wil de komende jaren niet meer fors doorgroeien. Al nemen de groeiambities wel langzamerhand toe.

Ambitie blijft een schaars goed bij de beginnende Belgische ondernemingen. Dat concluderen business school Vlerick en consultant Deloitte in hun jaarlijkse ‘Rising Star Monitor’, een studie die jonge bedrijven met het nodige groeipotentieel in kaart moet brengen.

Voor de studie ondervroeg Vlerick-professor Veroniek Collewaert 152 bedrijven, van gemiddeld tweeënhalf jaar oud en met gemiddeld 570.000 euro omzet. Het ging logischerwijs vooral om IT-georiënteerde bedrijven.

Groeiambitie

Op basis van de resultaten deelden Collewaert en haar team 56 procent van de bedrijven in als ‘ondernemingen met een lage groeiambitie’. Het maakt duidelijk dat bedrijven met groeipotentieel, in stevig groeiende sectoren zoals de IT, zeker niet altijd overtuigd zijn van hun zaak.

Het gros van de bedrijven in België lijdt nog altijd aan een kerktorenmentaliteit.
Sam Sluismans
Deloitte

‘We stelden aan alle bedrijven de vraag hoe groot ze binnen vijf jaar wilden zijn’, legt Collewaert uit. 44 procent ging resoluut voor het antwoord ‘zo groot mogelijk’. Maar de meerderheid hield vast aan het idee dat de huidige grootte al goed genoeg is.

Die nogal povere ambities vertalen zich ook in omzet- en rekruteringsverwachtingen van de bedrijven. Bedrijven met een lagere groeiambitie gaan ervan uit dat er binnen de vijf jaar twee voltijdse arbeidskrachten bijkomen en dat de omzet met 1,9 miljoen zal toenemen. Het verschil met bedrijven die wel de ambitie tentoon spreiden om fors door te groeien, is aanzienlijk. Zij plannen 29 nieuwe werkkrachten aan te werven en voorzien een omzetgroei van 8,7 miljoen euro.

Kerktoren

‘Het gros van de bedrijven in België lijdt nog altijd aan een kerktorenmentaliteit. Ze willen de beste zijn in België en daar blijft het te vaak bij’, stelt Sam Sluismans, die bij Deloitte werkt rond strategie & innovatie. Met de ‘Fast 50’-lijst, een rangschikking van snelgroeiende technologiebedrijven, wil de consultant benadrukken dat er wel degelijk technologiepareltjes zijn in ons land.

56 %
56 procent van de ondervraagde bedrijven heeft niet meteen de wil fors door te groeien de komende jaren.

‘Er zijn op die lijst bedrijven te vinden die een omzetgroei van 2000 procent wisten neer te zetten’, vervolt Sluismans.Bovendien lijkt er een kentering aan de gang. In de studie van 2016 gaven nog maar 38 procent van de bedrijven aan vol voor groei te willen gaan.

Stichters

Of een bedrijf groeiambities aan de dag legt, begint bij het team van stichters en hoe zij zich weten te omringen.‘Veel bedrijven uit onze lijst vinden de weg naar steun voor hun internationaliseringsplannen’, aldus Sluismans.‘Een aantal onder hen passeerde bij Belcham, de Belgische Kamer van Koophandel in de Verenigde Staten.’

Maar ambitie mag niet stoppen bij de stichters, onderstreept 87Seconds, een videoproductiebedrijf en een van de genomineerden op de ‘Fast 50’-lijst.‘De ambitie om te groeien is geen vanzelfsprekendheid voor iedereen binnen het bedrijf’, stelt Philip Swinnen, mede-zaakvoerder van 87Seconds.

Het komt er voor de stichters op aan om de redenen voor groei of expansie te blijven uitleggen aan de medewerkers.‘Begin je met een nieuwe productlijn, open je een nieuw kantoor of doe je een nieuwe aanwerving,...Je zal altijd moeten uitleggen waarom je groeit en niet consolideert’, besluit Swinnen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content