Slimme software laat u vlotter netwerken

Beter laten netwerken, dat willen twee Belgische start-ups realiseren. ©Jeroen Willems/ING

U bezoekt soms een congres, maar u bent geen netwerker? Twee Belgische start-ups passen daar een mouw aan met slimme software die u met relevante contacten moet ‘matchen’.

U kent het wel. U gaat naar een interessant congres of evenement, maar u kent er eigenlijk niemand. Sommige mensen of standen zijn drukbezet en op de receptie durft u relevante contacten niet zomaar bij de kraag te vatten.

De Belgische start-ups Eventigrate en Conversation Starter claimen de oplossing daarvoor te hebben. Ze ontwikkelden slimme software die de deelnemers, standhouders en organisatoren van het congres beter met elkaar moet matchen, vanuit het idee dat ieders tijd op zo’n congres maximaal moet renderen.

Bij Eventigrate krijgt elke evenemementbezoeker een badge met een chip erin. Via bluetooth-technologie kan de organisator in real-time volgen wie zich waar bevindt. Vanaf wanneer druppelen de mensen binnen? Is een bepaalde lezing populair? Welke stand krijgt veel bezoekers, welke weinig?

De organisator leert zo bij voor volgende evenementen. Maar de technologie werkt ook voor individuele standhouders en bezoekers, betoogt stichter Gert Trekels. ‘We kunnen tracken dat iemand lang staat te treuzelen bij een stand, omdat alle standhouders er in gesprek zijn.’ Loopt die persoon weg zonder geholpen te zijn, dan krijgt de standhouder daar melding van in de app. Waarna hij later alsnog contact kan opnemen.

Deelnemers aan het evenement kunnen zelf ook actie ondernemen om op de beurs of de receptie achteraf niet verweesd achter te blijven. Hun versie van de app heeft een dynamische lijst met aanwezigen. ‘Als de gewenste gesprekspartner in de buurt is, krijgen ze daar een melding van in hun app’, aldus Trekels.

Conversation Starter richt zich meer op het pure netwerkaspect en wordt zo een heuse datingapp voor congresbezoekers. Oprichter Niels Peetermans en Rutger Bevers organiseerden enkele jaren geleden de inspiratielezing TedX aan de UHasselt. Het viel hen op hoe op een evenement met 500 bezoekers haast iedereen toch naar de bodem van zijn glas staart.

‘Op dat evenement hebben we onze tool ontworpen’, zegt Peetermans. Daarna was er veel interesse van enkele eventorganisatoren. Mensen maken vooraf een profiel aan in de webomgeving van Conversation Starter. Het gaat om persoonlijke gegevens, maar ook om ‘conversation starters’ - openingszinnen over wat je doet en wat je op het evenement zoekt.

Software, die het bedrijf samen met het Gentse kennislab iMinds ontwikkelde, scant de sleutelwoorden van de ‘conversation starters’ en stelt voor elke gebruiker een tijdslijn op van relevante contacten. Gebruikers kunnen ‘verzoekjes’ naar elkaar sturen, waarna de software een plaats en uur voorstelt, in functie van beide agenda’s op het evenement.

Beide start-ups konden de software al aan een aardige klantenportfolio in eigen land slijten. Conversation Starter mocht al op een zestigtal evenementen opdraven, waaronder die van ING, KBC en de consultant EY. De start-up draait door die omzet al bijna break-even en gaat nu internationaal, met evenementen in Nederland, Polen en Ierland.

Eventigrate was al actief op 10 tot 15 congressen voor onder meer de bankreus Société Générale. In het najaar werkt het mee op de iHub-conferenties van BNP Paribas Fortis.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud