Snap glijdt naar nieuw diepterecord

Snap glijdt verder de roetsjbaan af. ©REUTERS

Snapchatmoeder Snap, die begin maart nog tekende voor een droomdebuut op de beurs, glijdt steeds verder de roetsjbaan af.

Het aandeel van Snap, eigenaar van de bij tieners erg populaire app Snapchat, geraakt maar niet onder de druk uit. Iets na de openingsbel maandag tikte het aandeel een nieuw diepterecord aan, op 13,10 dollar. Dat is ruwweg 20 procent lager dan de introductieprijs van het aandeel bij de beursgang begin maart en de helft lager dan de piek een paar dagen later. 

Het Snap-aandeel verliest vandaag ongeveer 3 procent als gevolg van het einde van de 'lock-up periode'. Dat is een periode waarin investeerders, werknemers en andere insiders geen aandelen van de hand mogen doen. Maandag kwam al een eerste schijf van 400 miljoen aandelen 'vrij'. Dat loopt de komende weken op tot 1,2 miljard aandelen. 

Test

Het einde van de lock-up periode is een test van het intern vertrouwen in Snap, en dan vooral een test van het geloof in oprichter en CEO Evan Spiegel. De 27-jarige techondernemer verbaasde de wereld door in 2011 een erg verslavende app te bouwen - Snapchat - waarin millenials foto's en video's uitwisselden die na korte tijd weer verdwenen. Ook 'Stories' - een soort van virtuele dagboeken met evenzeer verdwijnende foto's en video's - bleek een hit. 

16
Snap is nog 16 miljard dollar waard, een pak minder dan de 28 miljard bij de beursgang.

Spiegel sloeg in 2013 een bod van 3 miljard dollar van Facebook-CEO Mark Zuckerberg af, schaalde de app razendsnel op tot ongeveer 160 miljoen dagelijkse gebruikers ten tijde van de beursgang, die daardoor ware blockbusterallures kreeg. Adverteerders verlekkerden zich op het potentieel van Snap om het millennial-publiek te bereiken, traditioneel een commercieel interessant maar moeilijk te bereiken publiek. 

Op de openingsdag achtten beleggers het zes jaar oude bedrijf - dat zich steeds meer omschoolt tot een camerabedrijf - 28 miljard dollar waard. Van die astronomische marktwaarde blijft nu nog maar 16 miljard dollar over. 

Advertentiemachine

Beleggers zijn in de eerste plaats bezorgd over de capaciteit van Snapchat om het op te nemen tegen de geoliede machine genaamd Facebook. Topman Zuckerberg kopieerde de kernfunctie van Snapchat in de eigen fotodeelapp Instagram. 'Instagram Stories' mobiliseerde in juni al 250 miljoen dagelijks actieve gebruikers, een pak meer dan de 166 miljoen van Snap. 

Analisten zijn ook sceptisch of Snap er tijdig in slaagt om van zijn succesvolle app een advertentiemachine te maken. In het eerste kwartaal van 2017 draaide Snap 149,6 miljoen euro omzet, maar dook het liefst 2,2 miljard dollar onderaan in de resultatenrekening in het rood. Dat zware verlies had deels te maken met verloningen verbonden aan de beursgang. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect