Tienerapp is beleggers 28 miljard waard

De beurs was wild van Snap. ©REUTERS

Snap, eigenaar van de bij tieners populaire Snapchat-app, kende donderdag een droomdebuut op Wall Street. Het geloof in Snaps potentieel leverde een waardering van 28 miljard dollar op.

Een amper zes jaar oude tienerapp veroverde donderdag de harten van de beleggers op de New York Stock Exchange (NYSE).  Snap, het moederbedrijf boven Snapchat, koerste bij zijn beursdebuut tot de helft boven de intekenprijs Daarmee is het bedrijf een slordige 28 miljard dollar - of 26,7 miljard euro - waard.  Beleggers vinden Snap daarmee even waardevol als de Brusselse beurskleppers Solvay, Ageas, Colruyt en Bekaert tesamen.  Dat is een torenhoge waardering voor een bedrijf dat nog alles te bewijzen heeft.

In 2011 kwam CEO Evan Spiegel op de proppen met het idee van een app waarin foto’s en video’s na een korte tijd weer verdwijnen Meer dan vijf jaar later bekijken meer dan 150 miljoen gebruikers dagelijks de app. De meerderheid van hen zijn 18- tot 34-jarigen, een groep die adverteerders amper bereiken via de traditionele kanalen, zoals tv, radio of de krant.

Potentieel

Beleggers gokken op het potentieel van Snap om dat commercieel interessante publiek van ‘millennials’ te verzilveren via advertenties. Toch is daarvoor nog een lange weg af te leggen. Vorig jaar draaide Snap een omzet van 400 miljoen dollar, maar ook een verlies van 514 miljoen dollar. Voor dit jaar mikt Snap op een omzet van 1 miljard dollar.

Advertentiemachine

Veel, zoniet alles, ligt in handen van de twee erg jeugdige oprichters: Evan Spiegel (26) en Bobby Murphy (27). De aandelen die sinds gisteren op de NYSE noteren onder de ticker SNAP, hebben geen stemrecht. Spiegel en Murphy hebben allebei een belang van 21,8 procent.

Het duo moet nu met de gespekte oorlogskas Snapchat omvormen tot een goed geoliede advertentiemachineIn veel landen, zoals in België, trekken bedrijven met hun advertentiegeld nog niet naar het platform. Er is nog geen volwassen advertentiestructuur, zoals de rivaal Facebook die wel heeft. Om die reden zijn waarnemers sceptisch.‘Ik zou ver wegblijven van deze beursgang’, stelt Bart De Waele van het digitaal agentschap Wijs.

Uitdagingen

Toch zijn de uitdagingen niet min. Uit cijfers van Snapchat zelf blijkt dat het groeitempo van het aantal gebruikers vertraagtFacebook verwerkt ook Snapchats kernfunctie - verdwijnende foto’s en video’s samenvatten in een digitaal dagboek van 24 uur - tegen een hoog tempo in de fotoapp Instagram en de berichtendiensten Whatsapp en Messenger.

Op termijn moet blijken of Snap het pad volgt van Twitter - na een euforische eerste beursdag volgde de ontnuchtering - of dat van Facebook. Na een zwakke eerste handelsdag noteert dat aandeel nu op een recordhoogte. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud