Apple spant Shazam voor kar in streamingstrijd

Shazam zal van pas komen in de uitbouw van Apple Music. ©Bloomberg

Apple koopt de populaire muziekherkenningapp Shazam. Het markeert een nieuwe fase in de strijd met Spotify, marktleider op de muziekstreammarkt.

‘Hoe heet dat nummer toch weer?’ Een nummer herkennen, maar de titel en uitvoerder niet kunnen thuisbrengen. Het is een gevoel dat iedereen herkent en waarop de muziekherkenningapp Shazam de afgelopen jaren perfect inspeelde. 

De Britse app, die maar een paar seconden muziek nodig heeft, is wereldwijd meer dan een miljard keer geïnstalleerd op smartphones. Maar nu is het liedje voor Shazam zelf uit. Apple neemt het bedrijf over. Het overnamebedrag is niet geweten, maar Amerikaanse media gaan uit van ongeveer 400 miljoen dollar. Dat is gevoelig minder dan een miljard dollar, de waardering van de jongste kapitaalronde van Shazam. 

Zweedse pionier

Bij de overname spelen twee afzonderlijke factoren een rol. Enerzijds had Shazam een revolutionaire functionaliteit, maar geen businessmodel. In september raakte bekend dat de app in 2016 een omzet boekte van 40,3 miljoen pond - ongeveer 45 miljoen euro. Het boekte inkomsten via een mix aan advertenties en commissies op aankopen op andere sites. 

30 miljoen
Betalende klanten
Apple Music heeft 30 miljoen betalende klanten, Spotify 60 miljoen.

De povere monetisering van de populaire ‘muziekdetective’ maakte van Shazam een gemakkelijke overnameprooi. Apple slaat toe, en wel als gevolg van een tweede factor: de nietsontziende strijd op de muziekstreammarkt. Shazam is zo ‘collateral damage’ in de strijd tussen Apple Music, de streamdienst van Apple, en marktleider Spotify. 

Apple hoopt dat Shazam het iets meer in de slipstream van Spotify kan krijgen. De Zweedse pionier trekt met ongeveer 60 miljoen betalende gebruikers, hernieuwde contracten met de drie grote platenfirma’s (Warner, Sony en Universal) en een alom geprezen product volgend jaar naar de beurs. De enige kopzorg blijft de rode cijfers, het is om die reden dat Spotify scherpere deals probeerde te onderhandelen met de platenbonzen. 

30 miljoen

Voor Apple is muziek al jaren een van de prioriteiten. In 2003 pionierde het bedrijf uit Cupertino met de muziekwinkel iTunes, maar in het geval van muziekstreaming liet Apple zich in snelheid aftroeven door de Zweden. Apple Music heeft volgens de laatste bekende cijfers net iets meer dan 30 miljoen betalende gebruikers.

Door Shazam in te lijven moet er een nieuwe toestroom aan gebruikers op gang komen. De muziekherkenningapp verwijst nu al gebruikers door naar andere apps. Als de herkenningsoftware een nummer kon herkennen, dan kunnen gebruikers het hele nummer gaan beluisteren op Apple Music of Spotify. Volgens Amerikaanse media verwijst Shazam zo maandelijks ongeveer een miljoen klanten door naar zowel Spotify als Apple Music. 

Maar door de overname kan Apple het totale Shazam-publiek, van meer dan 100 miljoen gebruikers per maand, volledig naar zich toe te trekken. Apple kan zo relatief gemakkelijk  een miljoen doorverwijzingen per maand naar zijn grote rivaal droogleggen, en tegelijk de integratie met zijn eigen Apple Music-app vergemakkelijken. Voorlopig laat de techgigant niet in zijn kaarten kijken over zijn plannen. 

Siri

De kruisbestuiving tussen Apple Music en Shazam is mogelijk maar de eerste stap. Achter de schermen werkt Apple hard aan de HomePod, een slimme luidspreker die volgend jaar op de markt moet komen. In die luidspreker zal een versie van Siri, de virtuele assistent die ook in iPhone huist, zitten. 

Siri kan nu al met een eenvoudig spraakcommando een nummer 'shazammen'. Met een diepere integratie kan die samenwerking nog soepeler worden gemaakt: je vraagt gewoon aan je smartphone of de HomePod welk liedje aan het spelen is, en je krijgt meteen het antwoord zonder de 'omweg' langs Shazam te moeten maken.

De plannen van Apple zijn zeker niet uniek. Spotify maakte recent nog bekend dat zijn app aan te sturen was via Google Assistant, de Siri-concurrent van Google. En vrijdag introduceerde Amazon zijn streamingdienst ‘Music Unlimited’ op de Belgische markt, in combinatie met de slimme luidspreker Echo. De concurrentie volgt met andere woorden hetzelfde spoor als Apple. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect